Sundsgårdens folkhögskola

Det är din tid nu. Här får du växa, utmanas och inspireras för framtida studier, för arbete, för din passion och för samhällsengagemang.

Sundsgårdens folkhögskola Helsingborg

Sundsgårdens folkhögskola är en mötesplats som skapar sammanhållning och respekt mellan människor, oavsett bakgrund, erfarenhet, åsikter eller tankar. Här möts du av engagerade lärare som bryr sig om mer än bara studieresultat. Vi vill att du ska känna sammanhang och arbetar för att du ska lära känna dig själv och utvecklas i mötet med andra. Undervisningen utgår från dina och klassens behov, förkunskaper och erfarenheter.

Våra långa kurser
Vi erbjuder allmän kurs/behörighetsgivande kurs, med flera olika inriktningar, för dig som behöver komplettera luckor från grundskolan eller gymnasiet. Våra profilkurser inom t ex teater och musik ger dig tid och möjlighet att fokusera på ett intresse och utvecklas inom det. Du kan också utbilda dig för ett yrke som: Lärarassistent samt inom IT och Vård och Omsorg. Vi har även uppdragsutbildningar som SMF (Studiemotiverande Folkhögskolekurs) och för nyanlända som Steget vidare | Svenska från dag ett.

Vår värdegrund
Vår verksamhet bygger på en kristen och demokratisk värdegrund. För oss betyder det framför allt att alla är lika värda och varje människa är värd respekt. Vi arbetar aktivt med vårt ansvar för en hållbar värld; ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

Aktiviteter och omgivningar
Skolan ligger strax söder om Helsingborg i en fantastisk miljö med havet och naturen som närmaste granne och det finns gott om möjligheter till aktiviteter. Bada, jogga eller promenera längst havet. På skolans område kan du träna i utegymmet, spela beachvolley, tennis, basket eller fotboll. Här finns även boulebanor, utomhus-pingis och utomhus-schack. Vi har ett välsorterat bibliotek, tillgång till tidningar och wifi på hela skolområdet. Varje termin ordnas gemensamma aktiviteter på kvällarna t ex grillkvällar, musik- och teaterföreställningar eller teckningskurser.

Maten
I vår matsal serveras frukost och lunch varje skoldag. Förutom normalkost serveras det även ett vegetariskt alternativ dagligen. Varje måndag har vi meat free Monday. På helgerna får eleverna laga sin mat själva.

För de som inte bor på skolan går det bra att köpa lunchabonnemang, lunchkuponger eller ta med sig egen mat.

Bo hos oss
Internatboendet är en viktig del av din tid på Sundsgården. Du erbjuds en trygg tillvaro på ett eget rum, men har även tillgång till gemensamma utrymmen och möjlighet att finna vänner för livet. Deltagare från olika kurser bor tillsammans, så att du har chans att lära känna fler än bara dina klasskamrater.

Väljer du att bo på vårt internat ger det dig också möjligheten att leva ett år på en plats du kanske aldrig skulle komma till annars. Du slipper bekymra dig över att leta studentrum och du har alltid nära till skolan.

Vi erbjuder också internatboende med extra stöd för dig som har speciella behov.

Vi har ca 70 rum och bredband ingår i hyran.

Hitta till oss
Alla kursdeltagare bor inte på skolan. Många bor i Helsingborg medan andra pendlar hit från t ex Malmö eller Landskrona. Förbindelserna från Landskrona och Helsingborg är goda och det är lätt att ta sig hit med buss 218 eller 219.

Sundsgården är en drogfri skola
Vi vill vara ett stöd för de människor som tidigare har haft missbruksproblem eller har negativa erfarenheter av till exempel alkohol i sin omgivning. För att bli antagen till en kurs på Sundsgårdens folkhögskola krävs drogfrihet.

Kortkurser
Vi arrangerar korta kurser i egen regi eller i nära samverkan med andra organisationer, föreningar, församlingar etc. Kravet är att det ska vara folkbildande och öppet för alla. Kortkurserna pågår under hela året. Det är helg- eller veckokurser och ges i en mängd olika ämnen som t ex dyslexi, afasi, aspergers syndrom och hörselnedsättning men även inom teaterimprovisation, konsthistoria, miljö, historia, musikvetenskap.

Sommarkurser
På sommaren erbjuder vi ett brett utbud av sommarkurser. Innehållsrika dagar blandas med bad och social samvaro. Du bor på skolan i trivsamma rum med sköna sängar och restaurangen serverar god mat av hög kvalitet.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Skolan är tillgänglig för rullstolsburna, hörselslingor finns.

Hitta hit

Postadress:
Sundsgårdens folkhögskola
Örbyvägen 10
257 30 Rydebäck

Fax: 042-19 38 50
Texttelefon: 042-19 38 70

E-post:
info@sundsgarden.se

Webbadress:
sundsgarden.se

Huvudman: