Eskilstuna folkhögskola

Vi är en skola som spirar av liv. Någon beskrev oss som sitt andra vardagsrum och det är någonstans där vi vill befinna oss  en trygg plats där du kan vara dig själv och där ditt lärande blir en upplevelse.

Eskilstuna folkhögskola - innergård

Eskilstuna folkhögskola ligger mitt i Munktellstaden, ett gammalt fabriksområde som med varsam hand byggts om till Eskilstunas nya kulturcentrum. Här finns allt från idrottsarena till konstmuseum, småföretag och hotell med endast 10 minuters gångväg från Eskilstuna centralstation.

Vi har en stark miljö- och estetisk profil och arbetar med att bredda intresset för bildning, utbildning, kultur och skapande. Med kulturen som redskap vill vi stärka våra deltagares hälsa och livskvalitet samt ge en ökad förståelse för samhället i stort.

Elevdemokrati

Det finns flera olika former av elevdemokrati på skolan för att ge dig som deltagare möjlighet att påverka din tid på skolan. Vi har bland annat elevkår, klassråd och skolråd samt flera kommittéer som ansvarar för olika arrangemang.

Miljöengagemang

Vi arbetar aktivt med miljö- och hållbar utveckling på skolan. Vi sopsorterar, vi ställer höga och tydliga miljökrav på varor och tjänster vid upphandling, vi strävar mot effektivare energianvändning i lokaler, vid resor och andra transporter. Vi jobbar med utfasning av farliga ämnen och prioriterar ekologiska (KRAV), rättvisemärkta och klimatsmarta livsmedel.

Gemensamma aktiviteter

På folkhögskolan sker en del gemensamma arrangemang och aktiviteter som bryter det vanliga schemat och som är obligatoriska för alla elever. Det kan vara föreläsningar och författarbesök, film- eller teaterföreställningar, tema- och idrottsdagar, dagar när vi förbereder vår årliga julbasar och studieresor.

Policyfrågor

Skolan har ett drogpolitiskt program. Det innebär bland annat att alla aktiviteter som arrangeras på och av skolan är alkohol- och drogfria.

Vi bekämpar aktivt mobbning, rasism och främlingsfientlighet.

Eskilstuna folkhögskola
Gösta Wasastiernas gränd 4