"Det är verkligen gott och blandat på folkhögskolan"

Vi har pratat med Rand Adel som gått Allmän kurs både på distans och på plats på Vårdinge folkhögskola om varför hon sökte till folkhögskola och vad hon tycker har varit bäst.

Varför valde du folkhögskolan?

– Jag valde att gå på folkhögskola dels för att bedömningssystemet är bättre och fokuserar på deltagarens utveckling än vilket betyg den ska stämplas med. Jag valde det för att jag också ville utvecklas konstnärligt medan jag pluggade. Det är en självutvecklande och motiverande upplevelse som både är snäll för själen och huvudet.

Vad är det bästa med folkhögskola?

– Det bästa med folkhögskola är gemenskapen man får. Man träffar folk från olika åldrar, kulturer, bakgrunder och från olika områden. Det är verkligen gott och blandat och så trevligt!

Vad är demokrati för dig?

– Demokrati för mig är att alla människor ska vara lika värda och ha samma rättigheter. Alla ska kunna ha samma fördelar i samhället som vi har byggt tillsammans.

Hur hänger folkhögskola och demokrati ihop?

– När man började med folkhögskolor skapade man en mer inkluderande utbildningsmiljö för folk från olika samhällsklasser och bakgrunder. Tidigare var det svårt att försörja sig och man behövde all arbetskraft man kunde få, speciellt ute på landet. Folkhögskolan gav möjlighet till allmänbildning för alla. Det hjälpte att jämna ut spelplanet mellan de olika samhällsklasserna. Det gör det fortfarande idag!

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på att välja folkhögskola?

– Ta steget och sök! Du har inget att förlora! Du kommer få så mycket kunskap, gemenskap och en öppnare vy på omvärlden. Det var den bästa och skönaste tiden för mig! Gör det din också!!