Södra Vätterbygdens folkhögskola

Södra Vätterbygdens Folkhögskola (Svf) är sedan 1919 en mötesplats för idéer, inspiration, kunskap, personlig utveckling och utbildning. Här kan du höja din kompetens, skaffa dig en yrkesutbildning eller förbereda dig för studier på högskola/universitet. Skolan är tillgänglig för rullstolsburna.

Södra Vätterbygdens folkhögskola

Equmeniakyrkan och Equmenia är huvudmän för Svf. I skolans verksamhetsplan står att "Svf:s verksamhet vilar på en kristen värdegrund och ser alla människors lika värde oavsett social och etnisk tillhörighet, trosbekännelse, funktionsnivå, kön eller sexuell läggning.". Svf vill vara en mötesplats för alla, hävda allas lika värde och aktivt ta ställning för demokrati.

Svf har idag sju linjer, närmare 300 studerande och plats för 125 boende på skolans internat som är en drogfri miljö. På skolan finns förutom undervisningslokaler, internat och matsal också en idrottshall med gym, ett bibliotek, ett kapell och en konferensanläggning.

Svf ligger i stadsdelen Mariebo, strax ovanför Stadsparken och med en härlig utsikt över Jönköping. Från skolan är det nära till naturen och bra löpspår, men det är bara ca 20 minuters gångväg till Jönköpings centrum. Där finns flera muséer och kulturhuset SPIRA med konserter och teaterföreställningar. Där finns också ett bra utbud av caféer och restauranger. Och så har vi HV71 som spelar sina hemmamatcher i Husqvarna Garden arena och J-Södra som har Stadsparksvallen som hemmaplan.

Mer om Svf kan du läsa på skolans webbsida.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Skolan är tillgänglig för rullstolsburna.

Mångatan 10
554 39 Jönköping

svf@svf.fhsk.se

Webbadress:
www.svf.fhsk.se

Huvudman:
Equmeniakyrkan och ungdomsförbundet Equmenia.

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR