En medelålders person sitter vid en laptop och ler stort.
Ronnie Johansson studerar lärar- och elevassistentlinjen på Katrinebergs folkhögskola.

”Det var här mitt liv började”

Den 21 augusti 2023 började ett nytt kapitel i 49-årige Ronnie Johanssons liv. Då satte han sig i skolbänken igen efter 23 år, valet av skola var självklart - Katrinebergs folkhögskola, ett kärt återseende.

Ronnie har tidigare jobbat med möbler i över 20 år. Efter en sväng i campingbranschen landade tanken.

– Jag ska börja plugga igen och jag ska inte jobba med möbler utan med människor, jag vill göra något som är meningsfullt för någon annan, säger Ronnie.

Sagt och gjort, den 21 augusti 2023 gick han genom trädallén, upp mot skolan och mot första lektionen på lärar- och elevassistentlinjen. Utbildningen omfattar ett läsår och ger kompetens att arbeta som lärar- och elevassistent inom skolan. Den ger också möjligheter att arbeta som till exempel resurspedagog eller skolcoach.

– Jag funderade verkligen på om jag skulle kunna sitta still ett helt år, hur skulle det bli att börja skolan igen efter så många år? Men det har gått bra hittills, säger Ronnie och ler.

– Det är en bra klass och väldigt bra lärare.

Det är inte första gången som Ronnie går på Katrinebergs folkhögskola. Förra gången var åren 1997–2000, när han läste allmän linje och det är med goda minnen han ser tillbaka på den tiden.

– Det var här på skolan som mitt liv började. Jag gillade allt. Den fina miljön, människorna, livet vi levde här på skolan och lärarna. Det är en viss sorts människor som jobbar här, de ser en och bryr sig på riktigt. Det är samma nu som då, berättar Ronnie.

I Ronnies nuvarande klass varierar åldrarna, den yngsta är 21 år och den äldsta är 59.

– Det blir en härlig dynamik i klassen, för även om vi är olika gamla så blir det väldigt bra diskussioner, vi kommer med olika perspektiv och erfarenheter. Det är också så jag minns det från när jag gick här tidigare, alla fina samtal, säger Ronnie.

I utbildningen till lärar- och elevassistent ingår tre veckors praktik på hösten och fyra veckor på våren.

– Det blir bra att komma ut och se om det är detta jag ska jobba med eller om jag ska läsa vidare. Jag känner mig lite osäker idag, men man måste ju börja någonstans och det här är en bra start på resten av mitt yrkesverksamma liv.

Läs mer och ansök till lärar- och elevassistentlinjen på Katrinebergs folkhögskolas webbplats