En ung person ler och kollar in i kameran.
Mi Erlandsson har gått artist- och produktionslinjen samt musikproducentlinjen på Löftadalens folkhögskola.

Mi satsar fullt ut på musiken

Ett halvår efter att hon slutade på Löftadalen skriver Mi Erlandsson musik till Wirénkvartetten, en av Sveriges bästa kammarmusikensembler. Samarbetet är en del i den utbildningen som Mi startade i höstas i Örebro.

Mi är född i Ystad, men växte upp i Malmö. Hon läste natur/musik på gymnasiet. När hon gick ut bestämde hon sig för att satsa fullt ut på musiken.

– Jag gick först ett år på Gotlands folkhögskola på musiklinjen lite som en uppstart på min musikkarriär, säger Mi. Sedan gick jag två år på Löftadalen, först artist och produktion och sedan musikproducentlinjen.

Nu är hon tillbaka på Löftadalen i samband med en återvändardag iklädd en hatt som hon virkade på skolan när deltagarna hade fria val.

Även om hon inte pluggat så mycket musik tidigare så har den funnits i hennes liv.

– Från att jag var 14 till typ 18 så var jag på popkollo på somrarna för kvinnor och transpersoner i Malmö, säger Mi Erlandsson. Det var i princip första gången jag träffade folk med samma intressen.

Popkollo som startade i Hultsfred går ut på att deltagarna sätter ihop olika band och på en vecka ska bandet skriva en låt och hålla en konsert. Från början spelade Mi mycket akustiskt och livebaserat. Nu är det mer elektroniskt med syntar.

I höstas började Mi på Musikhögskolan i Örebro. Där ska hon läsa låtskrivning och musikproduktion i tre år.

– Det är mycket att sätta sig in i, både roliga och jobbiga saker, säger Mi. Du märker snabbt vad du behöver jobba med och bli bättre på.

Vad som ska hända efter de tre åren i Örebro är långt ifrån klart.

– Jag har bara gått en termin så jag har ingen färdig plan för vad jag vill göra efteråt, säger Mi Erlandsson. Det jag strävar efter är att folk ska ta mig och min musik på allvar.

Läs mer och ansök till artist- och produktionslinjen och musikproducentlinjen på Löftadalens folkhögskolas webbplats.