David hyllar gemenskapen

David Borgemo är utbildad gitarrpedagog med examen från Örebro musikhögskola. Han har haft förmånen att studera för framstående musiker som Eric Lammers, Peder Riis och Jakob Henriques. Vid sidan om sin undervisning är han aktiv som frilansande konsertgitarrist och har fått flera stycken tillägnade sig från andra musiker.

David är också en framstående kompositör av gitarrmusik och hans verk har fått internationell uppmärksamhet, särskilt i länder som Japan och Brasilien. Han skriver så här om sin tid på Oskarshamns folkhögskola:

“Under min tid på Oskarshamns folkhögskola fokuserade jag på musik med fördjupning på den klassiska gitarren. Det bästa med skolan var den generösa tiden för övning och utveckling, samt tillgången till professionella lärare som gav oss värdefull vägledning. Numera är jag själv lärare, huvudlärare för klassisk gitarr på musiklinjen.

Jag bodde på internatet och uppskattade den familjära atmosfären där vi studenter blev som en liten gemenskap, pluggade på dagarna och umgicks i sällskapsrummen på kvällarna.

Även om jag inte har kontakt med många från min studietid längre, skulle jag gärna krama om dem om jag såg dem på stan. Ett speciellt minne som fortfarande väcker känslor är den starka gemenskapen vi hade och hur vi stöttade varandra. Vi firade varje person som blev antagen till musikhögskolan, även om vi var konkurrenter. Det var en vacker gest som visade den genuina glädjen och sammanhållningen vi delade.”