"Jag har fått systrar för livet"

22-åriga Aya Turanis engagemang för sociala frågor fick avgöra hennes yrkesval. Efter två år i Vimmerby är hon färdig socialpedagog och redo att börja jobba med sina hjärtefrågor, psykisk ohälsa bland unga och våld mot kvinnor.

När Aya var 16 år började hon intressera sig för sociala frågor som psykisk ohälsa och våld mot kvinnor och barn. Med åren blev hon mer insatt och engagerade sig i olika föreningar och organisationer som jobbar för en bättre värld, fri från våld.

– Jag har alltid velat jobba med människor som behöver stöd på ett eller annat sätt, berättar Aya. Jag kände att jag ville ta nästa steg och inte bara göra det jag brinner för på min fritid utan även jobba med dessa frågor.

Aya började söka vad det finns för utbildningar som innebar att hon skulle kunna jobba med sina hjärtefrågor. En av inriktningarna hon hittade var socialpedagog. Efter att ha läst mer om utbildningen bestämde hon sig att söka.

Nervöst att flytta till en ny stad

– När jag bestämde mig för att läsa till socialpedagog var jag så nervös. Dels att flytta till en ny stad långt ifrån min familj och vänner, dels att bo själv och börja en klass där jag inte känner en enda person.

Aya sökte utbildningar över hela Sverige och kom in på några olika. När hon blev osäker på vilken hon skulle välja, lät hon slumpen avgöra. Lotten föll på socialpedagogutbildningen på Vimmerby folkhögskola.

– Och jag är så tacksam för det, för jag trivdes så bra där, säger Aya med ett leende. Redan från första dagen kände jag att jag hamnat rätt. Det fina bemötande man får, både från lärare och deltagare gör att man känner sig trygg.

Gemenskap, kärlek och trygghet

Åren på Vimmerby folkhögskola har gjort att Aya utvecklats mycket både som person och studiemässigt.

– Jag fick vänner, eller till och med systrar, för livet och det är jag så tacksam för. Om jag skulle beskriva folkhögskolan med tre ord skulle jag säga: gemenskap, kärlek, och trygghet. Tack för två fantastiska år fyllda med kunskap och gemenskap!