Nu vågar Sandra satsa på sin dröm att bli illustratör

Det var en kurs på Kalix folkhögskola som gav Sandra Brunnström modet att våga satsa på en karriär som illustratör. Senare i höst debuterar hon med sin första barnbok.

Sandra stod i valet och kvalet mellan att ha sitt skapande på hobbynivå eller våga ta nästa steg och satsa på en karriär som illustratör när hon började på kursen Resan mot bilderboken förra hösten. Kursen riktar sig till både illustratörer och skribenter med intresse av att skapa bilderböcker. Sandra valde att rikta in sig på illustration och hon menar att utbildningen har gett henne kunskaperna och självförtroendet att se sig själv som illustratör.

– Att vara studerande i en miljö där vi inte bara lär oss av lärarna utan också av varandra, gav mig ovärderliga kunskaper i hur man kan samarbeta i olika former. Alla deltagares olika erfarenheter blev en styrka i klassen.

Tillsammans med kursdeltagaren Madelene Thiger debuterar Sandra med sin första barnbok som kommer ut mot slutet av 2023. Enligt Sandra är det tack vare Resan mot bilderboken som detta varit möjligt, annars hade hon varken vågat eller haft kunskap nog att ge sig in i bilderboksbranschen. Och hon hade inte heller mött sin samarbetspartner Madelene!

– Man lockar fram lärandet på andra sätt än vid andra utbildningar jag gått. I stället för att fokusera på prov och andra former av test som gör att jag studerat intensivt för att minnas, men sedan lika snabbt glömmer, så upplever jag att folkhögskolan siktar in sig på att deltagarna ska hitta egna vägar i sitt lärande och hjälpa varandra. Det är en mycket mer inspirerande miljö och det vi lär oss rotar sig djupare än bara i närminnet.

Nu arbetar Sandra också med sin portfolio och samt egna projekt och hoppas på en fortsatt karriär som illustratör.