Flera deltagare spelar olika blåsinstrument vid en konsert utomhus.
Musiklinjen kan ta emot ett fåtal extra sökande 2019

Musiklinjen kan ta emot ett fåtal extra sökande

I samband med att Kävesta folkhögskolas nya musikhus står färdigt så kan man ta emot ett fåtal extra sökande - särskilt blåsare som vill spela jazz, pop och rock.

En förberedande musikutbildning

Kävesta folkhögskolas musiklinje passar dig som är intresserad av att studera musik på heltid. Antingen för att se om det är något du vill satsa vidare på, eller om du redan vet att du vill studera exempelvis musiklärare eller musiker på musikhögskola.

Oavsett mål så får du på Kävesta möjlighet att utveckla och fördjupa dig genom att fokusera på spelandet, både på lektionstid och vid en stor mängd konserter. Musiklinjen lägger stor vikt vid ensemblespel och du får lärarledd undervisning i kammarmusik eller jpr-ensemble varje dag.

Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola har tre inriktningar:

• Klassisk inriktning (tvåårig)
  • Jazz-, pop- och rockinriktning (tvåårig)
  • Klassisk preparandkurs (ettårig, förberedande inför den tvååriga klassiska inriktningen)

Här hittar du mer information om kursinnehåll, kostnader m.m.

Nytt specialanpassat musikhus

Vid höstens kursstart samlas hela musiklinjen under ett tak, i Kävestas nya musikhus. Musikhuset omfattar 1100 m² med bl.a. undervisningssalar, övningsrum och en större ensemblesal som ger gott om utrymme till jazz-, pop- och rockinriktningens partyband.

Huset har specialbyggts för att passa en musikutbildning, t.ex. genom att fokusera på god akustik och rum som minimerar överhörning. Man har även konstruerat huset efter högsta nivån av miljöanpassning.  Bland annat är huset självförsörjande på el genom solceller.

Ansök nu

Ansökningen till Musiklinjen är fortfarande öppen och det finns möjlighet att ta emot ett fåtal extra sökande.

Läs gärna mer och ansök så snart som möjligt

Stig Erik Nerman (linjeledare)

stigerik.nerman@kavesta.fhsk.se