En grupp deltagare sitter i skuggan under träden på Kävesta folkhögskola.
Dags att söka dans och konst på Kävesta

Dags att söka dans och konst på Kävesta folkhögskola

Just nu är det många som har frågor om höstens antagning, utifrån coronavirusets spridning. Kävesta folkhögskola kommer att genomföra antagningen till samtliga utbildningar, men anpassa den till omständigheterna.

Ansök senast 20/3 till Danslinjen

Sista datum för ansökan till danslinjen vid Kävesta folkhögskola är fredag 20/3.

Alla sökande kommer att erbjudas att göra en digital audition. Man ansöker som vanligt och får sedan mer information om detta.

Förberedande utbildning i nutida dans

Danslinjen vid Kävesta folkhögskola är en ettårig förberedande dansutbildning med inriktning nutida dans. Vid danslinjen kan man fördjupa sina danstekniska färdigheter och utveckla sitt eget skapandet.

My Prim studerade på danslinjen 2012 - 2013 och har sedan utbildat sig vid Iwansson International i München. My har bland annat arbetat på operan i München och vid Dans i Blekinge. Så här beskriver My studierna på Kävesta:

Kävesta har ett otroligt bra rykte som jag verkligen tycker är befogat. De som studerar och arbetar här skapar en öppen och varm stämning som ger en tillåtelse att vara precis som man är. Det kanske låter cheesy men jag upplever att detta är unikt.

På Kävesta folkhögskolas hemsida kan du läsa mer om och ansöka till danslinjen.

Ansök senast 22/3 till Konst- och formgivningslinjen

Sista datum för ansökan till konst- och formgivningslinjen vid Kävesta folkhögskola är söndag 20/3.

Antagningsintervjuerna till höstterminen 2020 sker digitalt . Alla som ansöker kommer att erbjudas en tid för intervju på Skype eller via telefon. Inga antagningsprover krävs.

Konstutbildning som förbereder för vidare studier

Konst- och formgivningslinjen på Kävesta folkhögskola är till för den som vill utveckla sin konstnärliga förmåga och förbereda sig för vidare studier. Utbildningen lär ut hur man kan arbeta i flera olika material och tekniker, främst måleri, silver, skulptur och textil.

Agnes Nordh studerade på konst- och formgivningslinjen 2016 - 2018, och har därefter studerat vid HDK i Göteborg. Så här beskriver Agnes studierna på Kävesta:

Det finns en sådan godhet här. Det finns verkligen en välvilja hos varje lärare, och alla kommer ju hit för att göra något de älskar. Jag uppskattar att ha många kreativa människor runt mig. Här är det så många som vill saker och det är så inspirerande.

På Kävesta folkhögskolas hemsida kan du läsa mer om och ansöka till konst- och formgivningslinjen.