Affischbild vårutställning.
Vårutställning med Kävesta folkhögskolas konst- och formgivningslinje.

Kävesta folkhögskolas digitala vårutställning öppnar 29 maj

Den pågående pandemin har tvingat många skolor att ställa om sin undervisning helt. Särskilt för praktiska utbildningar, som konst- och formgivningslinjen vid Kävesta folkhögskola, har det varit en stor utmaning. Men det har också gett upphov till nya kreativa lösningar.

I mitten av mars ställde hela Kävesta folkhögskola om till distansstudier. För deltagarna på konst- och formgivningslinjen har det bland annat inneburit att de inte kunnat arbeta i sina ateljéer på skolan, och deras planerade vårutställning inne i Örebro fick ställas in.

- Den här situationen har varit en stor utmaning för både deltagare och personal. Därför är vi mycket stolta över att snart öppna den planerade vårutställningen ändå, men i digital form, berättar Lisa Brunnegård som är lärare i textil.

Temat och formen för utställningen är den plats som många blivit extra välbekanta med under vårens sociala distansering: hemmet.

- Hemmet har blivit arbetsplats, inspiration, umgängesplats och nu också konsthall. Vi har skapat ett virtuellt hem där konsten får ta plats i vardagsrummet, badrummet och till och med på vinden, säger Lisa Brunnegård.

Den digitala vårutställningen kommer fyllas med skulpturer, smycken, textil och målningar som utbildningens 28 elever har skapat under läsåret 2019 – 2020.

Vårutställningen öppnar på www.kavestakonst.com den 29 maj och pågår till första september.