My lutar sig mot en deltagare och gestikulerar till klassen - båda ligger på golvet. Runt om sitter och står deltagare som lyssnar.
My Prim håller workshop på Kävesta Danslinje.

My Prim om tiden på Kävesta Danslinje

Danslinjen på Kävesta folkhögskola fick kärt besök i slutet av förra året. My Prim, som studerade på Danslinjen 2012-2013, höll en workshop och berättade om sin dansresa på och efter Kävesta folkhögskola.

Efter Danslinjen vid Kävesta folkhögskola studerade My på Iwanson International i München. Därefter har hon arbetat på bland annat Operan i München. Nu arbetar hon för Dans i Blekinge.

Vad har dansen betytt för dig?

- Dansen är allt jag vill ha i ett paket: något kreativt, fysiskt och terapeutiskt. Det var när jag skulle söka till gymnasiet som jag insåg att jag måste få ha dans på schemat för att kunna studera, och sökte till dansestetiska programmet.

Varför sökte du till Kävesta?

- Kävesta var ett perfekt mellansteg för mig efter gymnasiet. Jag visste redan då att jag ville arbeta med dans men inte i vilken form. Jag visste inte heller om glädjen, passionen eller kroppen skulle hålla för att bli just dansare. Men på Kävesta fick jag vara fysisk hela dagarna och insåg att jag blev mer motiverad av det. Jag ville bara ha mer och mer.

Vad har du haft med dig från utbildningen på Kävesta Danslinje?

- När vi hade improvisation på Iwanson märkte jag att mina klasskompisar i början av utbildningen kände sig ganska obekväma och stressade. De flesta hade dansat mycket balett och var vana att presentera bestämda former och göra tekniskt rätt. Men jag kände mig hemma i att göra något som inte var så inrutat, något som var mer filosofiskt, och det fick jag definitivt med mig från Kävesta.

Personligen, hur minns du Kävesta?

- Kävesta har ett otroligt bra rykte som jag verkligen tycker är befogat. De som studerar och arbetar här skapar en öppen och varm stämning som ger en tillåtelse att vara precis som man är. Det kanske låter cheesy men jag upplever att detta är unikt. Jag har varit på arbetsplatser och skolor där jag självklart också trivts väldigt bra men inte som här på Kävesta, här känner man sig trygg och välkomnad jämt.

Har du några tips till den som står i valet och kvalet om de ska satsa på en dansutbildning eller kanske välja ett mer ”säkert kort” efter gymnasiet?

- Jag tror många är rädda för att misslyckas. Men även om du satsar på dansen och det inte går hela vägen så har du i alla fall försökt. Det går ju att utbilda sig, jobba som dansare, och sen utbilda sig till något annat senare.

- Du behöver heller inte flytta jättelångt bort och gå på en ”superhård” skola direkt. Testa några kvällskurser och se om du får mersmak. Eller sök en folkhögskola och ta det därifrån!

Hela intervjun och fler bilder från Mys workshop.