Lisa och Irén skyfflar jord från en jordhög. De har på sig gula varselvästar och vita skyddshjälmar. Bredvid spelar fyra deltagare en fanfar på blåsinstrument.
Lisa Rosander och Irén Lejegren tar första spadtaget.

Danshuset på Kävesta byggs ut

På den före detta volleybollplanen, som varit skådeplats för många tuffa klassdueller genom åren, togs nyligen det första spadtaget för utbyggnationen av Kävesta folkhögskolas danshus.

Dagen före skolavslutningen samlades skolan och inbjudna gäster för att fika, lyssna till tal och kika på byggritningar.

– Jag är så glad att vi gör det här. Dansen är ett av människans äldsta uttrycksmedel och att göra det möjligt att utbilda professionella dansare är en särskilt stark känsla, berättade Irén Lejegren, regionråd och ordförande för skolans styrelse.

Utbyggnaden är en stor satsning från skolans huvudman Region Örebro län. Huset kommer att omfatta cirka 950 m2. De nya lokalerna ska bland annat innehålla en större scen med plats för cirka 100 sittande åskådare, ytterligare omklädningsrum och grupprum.

– Danslinjen har ett starkt renommé och många av er som studerat här genom åren har gått vidare till skolor runt om i världen. Nu får vi lokaler som motsvarar kvaliteten på undervisningen. Det känns helt fantastiskt, sade rektor Lisa Rosander.

Huset beräknas stå klart höstterminen 2023. Då blir det dubbel anledning att fira, eftersom Kävesta folkhögskola fyller hela 150 år.

– Regionen satsar på våra folkhögskolor Kävesta och Fellingsbro. Det har en avgörande betydelse för vårt län. Vi vet att ni deltagare ofta berättar att studier på folkhögskola är en stor chans i livet. Kävesta är både en av de vackraste och äldsta folkhögskolorna i landet, sade Irén Lejegren i sitt tal.

Sedan starten 1873 har fysisk aktivitet och rörelse funnits på skolan i många olika former. Bland annat fanns det en gymnastiksal i stora skolhuset som byggdes 1926, där skolans aula är idag. I dag råder det brist på bra lokaler för rörelse, men det kommer utbyggnationen att råda bot på.

– Danshuset kommer att ha en gymnastiksal som alla kan använda. Det stärker hela skolan och för oss närmare varandra, förklarade Lisa Rosander.

Danslinjen på Kävesta folkhögskola

Kävesta danslinje är en ettårig utbildning med inriktning mot nutida dans. Här kan man fördjupa sina danstekniska färdigheter och utveckla sitt eget skapande.

Danslinjen har cirka 16 platser varje år. Många av deltagarna går vidare till studier på DOCH, Balettakademin, SEAD, Iwanson International och liknande dansutbildningar både i Sverige och utomlands.

Mer om danslinjen på Kävesta folkhögskola