Fyra personer runt ett fikabord skrattar.
Lediga platser på Kävesta folkhögskola våren 2024

Lediga platser på Allmän kurs i vår

Vårterminen på Kävesta folkhögskola börjar 10 januari 2024. Just nu finns lediga platser för den som vill läsa in gymnasiet på Allmän kurs.

Läs in gymnasiet på Allmän kurs

Kävesta folkhögskola erbjuder möjligheten att läsa in:

• alla grundläggande behörigheter för högskolestudier (och vissa särskilda behörigheter)
  • svenska/SvA, engelska eller matematik från grundskolan

Folkhögskolan förändrar liv

För Gabriel var studierna på Kävesta folkhögskola en väg till förändring:

Jag fick inte med mig något från gymnasiet. Det var mycket utanför skolan som tog upp min tid. När jag hade hanterat det och var mer i balans, då kände jag att det var dags att ta igen det jag lämnat, berättar Gabriel.

Stöd och hjälp

Folkhögskolan är en studieform där man har nära kontakt med sina lärare och kurskamrater.

Många som tidigare inte trivts med att studera kan få en vändning på folkhögskola.

En plats där man kan vara sig själv

Emma hade haft en tuff skolgång, men kände att Kävesta folkhögskola var en plats där hon kunde vara sig själv:

– Tidigare var jag utsatt för mobbning i skolan. Men här känner jag mig trygg, jag har landat. Det är en familjär miljö och jag känner mig välkommen, berättar Emma.

Ett annat sätt att studera

Undervisningen på folkhögskola är annorlunda mot till exempel gymnasiet och komvux.

Folkhögskolan är en social studieform som bygger på att man gör saker tillsammans.

Prov är ovanliga, i stället arbetar man framför allt med diskussioner, redovisningar, praktiska övningar och grupparbeten.

"Varför är det inte så här i alla skolor?"

Moa blev chockad över hur stor skillnaden var mellan gymnasiets och folkhögskolans sätt att arbeta:

– Jag tror absolut att fler skulle lyckas i skolan om det var en sådan här typ av undervisning överallt. Det är inte bara bestämt att alla ska klara att skriva prov eller få underkänt. Varför är det inte så här i alla skolor, frågar sig Moa.

Ansök till vårterminen 2024

Nu går det att ansöka till Allmän kurs på Kävesta folkhögskola med start 10 januari 2024.

Nya sökande antas löpande. Ansök så snart som möjligt för att vara säker på att få en plats.

Läs mer och ansök till Allmän kurs på Kävesta folkhögskola