Montage - en svartvit bild på en klass från slutet av 1800-talet och ett porträttfoto i färg föreställande Tom Landberg.
Kävesta folkhögskola firar 150 år med digital föreläsning

Onlineföreläsning: Kävesta 150 år

Hur var det att gå på folkhögskola i slutet av 1800-talet? I samband med att Kävesta folkhögskola firar 150 år hålls en onlineföreläsning om bakgrunden till folkhögskolornas framväxt i slutet av 1800-talet i Sverige och framför allt i Örebro län.

Kävesta folkhögskola grundades 1873 och fyller därmed 150 år. Under läsåret 2023 - 2024 firar skolan detta på flera olika sätt. Närmast genom en digital föreläsning 1 november.

Tom Landberg är lärare i samhällskunskap och historia vid Kävesta. Han har grävt i arkiven, läst gamla verksamhetsberättelser och hittat historiska bilder.

Jag kommer att göra några nedslag i historien från skolans grundande fram tills idag. Vi kommer att utforska hur det var att vara deltagare på skolan under denna tid, berättar Tom.

- Hur bodde man, hur såg ett schema ut och vilka var lärarna som undervisade på folkhögskolan?

Praktisk information

Datum: 1 november