Dansare i motljus framför tre stora fönster.
Nu är det dags att ansöka till danslinjen vid Kävesta folkhögskola

Dags att ansöka till danslinjen vid Kävesta folkhögskola

Danslinjen är en ettårig dansutbildning med inriktning mot nutida dans. Utbildningen har i år fått ett helt nybyggt danshus. Deltagarna har med det fått ännu bättre förutsättningar att utvecklas och pusha sig själva i en trygg miljö.

Från en till tre danssalar

I slutet av 2023 stod det nya danshuset klart. Danslinjen gick då från att ha en 130 kvadratmeter stor danssal till att ha tre salar, varav en är på hela 360 kvadratmeter.

Den största danssalen går även att omvandla till en scen med plats för över 130 sittande gäster. Dessutom har det tillkommit nya omklädningsrum, teorisalar, pentry och mycket mer.

– Danslinjen har ett starkt renommé och nu får vi lokaler som motsvarar kvaliteten på undervisningen, sa rektor Lisa Rosander när det första spadtaget togs 2022.

Dansutbildning med bredd och spets

Kävesta folkhögskolas danslinje riktar in sig mot nutida dans, och strävar efter att ge deltagarna både bredd och spets. Därför kombineras den nutida dansträningen med jazzdans, balett, improvisation och hiphop.

– Kävesta förberedde mig på ett liv som dansare. Man får en bredd genom olika tekniker och man lär sig att vara flexibel och öppen för olika sätt att jobba, menar Karin, tidigare deltagare på danslinjen.

Utforska ditt eget skapande

Utöver de danstekniska ämnena får du även arbeta konstnärligt med dans. Det ger dig möjlighet att utveckla din egen förmåga att skapa koreografier och hitta ditt personliga uttryck i dansen. Danslinjen gör flera föreställningar och produktioner varje år.

– När vi hade improvisation på Iwanson märkte jag att mina klasskompisar i början av utbildningen kände sig ganska obekväma och stressade. Men jag kände mig hemma i att göra något som inte var så inrutat, något som var mer filosofiskt. Det fick jag definitivt med mig från Kävesta, menar My, tidigare deltagare på danslinjen.

Fullt fokus på dansen i en trygg miljö

Danslinjens lärare har som mål att skapa en trygg miljö där det går att pusha sig själv och testa nya saker. Folkhögskolemiljön, där du får bo, äta, umgås och träna på en och samma plats, bidrar också till en omhändertagande miljö.

– Det känns som en väldigt stöttande miljö men också utmanande. Det är en bra balans mellan att vara tryggt och snällt men också väldigt hög kvalitet och hög nivå, berättar Louise, tidigare deltagare på danslinjen.

Audition till danslinjen

Antagningen till danslinjen sker genom audition, som hålls vecka 15 och 16 i det nybyggda danshuset.

Skolan rekommenderar alla att genomföra audition på plats, men för dig som inte har möjlighet att närvara finns möjlighet att genomföra ett helt digitalt antagningsprov.

Ansök senast den 21 mars

Antagningen är öppen till och med den 21 mars 2024. Ansök digitalt via Kävesta folkhögskolas hemsida.

Läs mer om danslinjen och ansök nu