En person i blå tröja och vitt förkläde blandar målarfärg. I bakgrunden stafflin med halvfärdiga målningar.
Nu är det dags att ansöka till konst- och formgivningslinjen vid Kävesta folkhögskola

Dags att ansöka till konst- och formgivningslinjen vid Kävesta folkhögskola

Konst- och formgivningslinjen är en konstutbildning för dig som vill utveckla din konstnärliga förmåga genom att lära dig flera olika material och tekniker. Utbildningen spänner över måleri, keramik, textil samt smyckekonst och objekt. Skolan har väl utrustade verkstäder och lärare som själva är verksamma konstnärer.

Grundutbildning

Det finns möjlighet att gå två olika ettåriga utbildningar. Målet med grundutbildningen är att lära sig att arbeta i och utforska de fyra materialområden som skolan erbjuder: måleri, keramik, textil samt smyckekonst och objekt. Dessutom ingår ämnen som modellteckning, gestaltning och konstorientering.

– Innan var det här bara en hobby och jag var begränsad till mitt rum. Här har vi flera hus med olika salar och människor med olika kunskaper. Man kan få så många perspektiv och har tillgång till så många olika material, berättar Mi.

Fristående fördjupningsår

Om du har gått grundutbildningen, eller har motsvarande erfarenhet, kan du ansöka till det fristående fördjupningsåret. Det ger dig möjlighet att utveckla ditt konstnärliga språk under mer självständiga former och med vägledning av lärarna. Du får tillgång till en egen ateljé på skolan och har goda möjligheter att förbereda arbetsprover till högre utbildningar.

– Jag tror inte jag tog mig själv seriöst innan. Men jag har lärt mig det här. Det känns verkligen som att jag fått en självsäkerhet, både socialt och i mitt kreativa arbete, säger Jesper.

Utveckla dina konstnärliga förmågor i en trygg miljö

Oftast ägnas varje dag åt ett specifikt materialområde. Det innebär att du får gott om tid att starta upp och avsluta dagens arbete. Lärarna är också närvarande och kan erbjuda hjälp och vägledning i ditt arbete.

I syfte att skapa en tydlig struktur för arbetet så börjar varje vecka med samling och information om vad som händer den närmaste tiden. Folkhögskolemiljön är över lag trygg och tillåtande.

– Jag har aldrig mått bättre i hela mitt liv. Det här är det roligaste jag har gjort. Alla som går på skolan är så himla trevliga, alla hälsar på varandra och miljön är helt underbar. Det går liksom inte att inte trivas, menar Ellen.

Ansök senast den 24 mars

Antagningen till grundutbildningen sker genom intervju. Du behöver inte lämna arbetsprover, förutom om du söker till det fristående fördjupningsåret och inte har gått grundutbildningen på Kävesta.

Läs mer om konst- och formgivningslinjen och ansök nu