Storband spelar på scen.
Kävesta folkhögskolas partyband repeterar.

Dags att ansöka till musiklinjen vid Kävesta folkhögskola

På musiklinjen vid Kävesta folkhögskola kan du utveckla dig som musiker eller sångare i en lugn och trygg miljö. Antagningen till läsåret 2024 - 2025 har öppnat och sista ansökningsdatum är 15 mars.

Fokusera helt på musiken

Studiemiljön på Kävesta är lugn, trygg och tillåtande. Deltagarna har olika mål med sina studier. Vissa vet redan att de vill gå vidare till högre musikutbildningar. Andra vill känna sig för.

– Musiklinjen på Kävesta gör det så bra tycker jag. De som har studerat musik på gymnasiet får komma hit och verkligen utvecklas. Sen finns det sådana som mig, som inte vet vad dom gör, som får ett väldigt tydligt upplägg och mycket hjälp och uppmuntran att pusha sig själv till att bli så bra som man kan bli, berättar Justus.

För dig som vill spela mycket tillsammans med andra

På musiklinjen väljer du att inrikta dig mot jazz, pop och rock eller klassisk musik. Men inriktningarna har mycket gemensamt. Ensemblespelet ligger i fokus och det finns möjlighet att delta i många konserter både på och utanför skolan.

– Det roligaste och mest utvecklande tycker jag nog är ensemblespel. Och det har vi väldigt mycket av här på Kävesta. Att få spela mycket tillsammans med en grupp gör att man utvecklas i sig själv och som grupp, tycker Alice.

Antagningsprov på plats eller digitalt

Antagningen till musiklinjen sker genom ett antagningsprov som antingen kan göras på plats på skolan eller digitalt.

Det digitala provet kan passa bra om du inte har möjlighet att ta dig till skolan. Skolans deltagare rekommenderar dock varmt att besöka Kävesta för att se hur det är på plats.

– Det var superschysst att spela med lärarna för första gången, och skönt bara att se skolan och träffa alla andra, menar Markus.

Ansök senast 15 mars 2024

Antagningen är öppet till och med 15 mars. Ansökning sker digitalt via Kävesta folkhögskolas hemsida.

Läs mer om musiklinjen och ansök nu