Liljeholmen folkhögskola expanderar centralt i Linköping

I samband med skolstarten ht21 startar Liljeholmen folkhögskola undervisning i nya lokaler på Sankt Larsgatan. Ambitionen är att fler ska få möjligheten att gå folkhögskola i Linköping och göra skolan tillgänglig för fler.

Liljeholmen har tidigare haft lokaler i Skäggetorp, men då Willhem bygger om den fastighet folkhögskolan nyttjat till bostäder blir detta en möjlighet att tänka nytt. Efter många överväganden fram och tillbaka ser man nu möjligheten att satsa centralt.

I de nya lokalerna kommer det erbjudas tre olika utbildningar: en terminslång vårdkurs, Studiemotiverande folkhögskolekurs på 13 veckor samt Allmän kurs på gymnasienivå. Allmän kurs är på samma nivå som komvux – men med fler individuella anpassningar och mer undervisning på plats.

– Att studera på folkhögskola har många fördelar. Inte minst präglas folkhögskolan av hög lärartäthet, små grupper och stor flexibilitet – allt för att individen ska få bästa möjliga chans att lyckas med sina studier säger Mattias Hjertton, biträdande rektor på Liljeholmens folkhögskola.

Finns även i Rimforsa

Liljeholmens folkhögskola finns även i Rimforsa där man erbjuder fyra olika utbildningar: Musiklinje, Konst- & Designskola, Allmän kurs och Bibelskola. I Rimforsa finns även ett internat med 75 platser.

– Vi ser att vi behövs som ett komplement och ett alternativ till övrig vuxenutbildning i Linköping. Vi tror det finns ett behov att fylla. Då människor är olika behövs olika skolformer. Folkhögskolans styrka är möjlighet att studera i din egen takt efter dina förutsättningar och ambition, säger Mattias Hjertton.

I Sverige finns det 154 folkhögskolor. Liljeholmens folkhögskola är en av sex folkhögskolor i Östergötland. Liljeholmen har Evangeliska Frikyrkan (EFK) som huvudman och har bedrivit folkbildning sedan 1952.