Serietecknare blir cykelbud - antologi sprids på annorlunda sätt i år

Alltsedan år 2000 har Kvarnby folkhögskola gett ut en serieantologi. Serieskolans årsböcker har i regel släppts på läsårets slututställning och sedan delats ut gratis på seriemässor, på festivaler och utställningar. Den rådande pandemin har dock tvingat skolan att tänka om - och i år ordnar de studerande hemleverans med cykelbud.

Lagom till Kristihimmelfärdshelgen har Serieskolans årsbok anlänt från tryckeriet, fylld av tecknade serier i varierande stilar och teman. Allt som vanligt, med andra ord.

Men annars är inte mycket som det brukar på Serieskolan i Malmö. Undervisningen har sedan den 16 mars bedrivits på distans, och också årets slututställning, där boken skulle presenteras, är inställd. Detsamma gäller andra forum där allmänheten tidigare kunde få tag på boken: seriefestivaler, mässor och folkhögskolans egna lokaler. Allt är stängt.

- Det kändes tråkigt att folk kanske inte skulle få läsa vår årsbok som vi lagt ner så mycket arbete på, så vi tänkte att vi behövde komma på något annat sätt att få ut den, berättar Linda Kiibus, som läser på Serieskolan och är en av initiativtagarna till hemleveranstjänsten. Den benämner hon med glimten i ögat "book-a-book", boka en bok.

Linda berättar hur man gör om man vill ha en årsbok levererad till sin dörr.
- Man beställer på kvarnbyserier2020.se. Där kan man skriva upp vilka tider man är hemma och hur många böcker man vill ha. Sen cyklar vi ut med böckerna sista helgen i maj. På detta vis hoppas studenterna kunna föra årsbokens stolta tradition vidare, och Linda tror inte att cykelbuden blir svåra att känna igen på stan.

- Vi kommer att ha rosa varselvästar och vara fullastade med rosa böcker! Eftersom vi trots allt inte är en riktig budfirma kommer vi att cykla i grupp, så det blir nog svårt att ta miste på oss.