Skrivarskolan har hittat hem i Malmö

1985 startade Anne Olsson skrivarlinjen på Fridhems folkhögskola i skånska Svalöv. Kursen var tänkt att hållas som en termin, men deltagarna ville inte sluta. Så det blev en andra termin också. Sedan dess har det fortsatt - och kursen har till slut "kommit hem" till Malmö.

I samband med att villkoren för statsbidragen förändrades flyttade skrivarlinjen 2013 till en annan skola med en annan huvudman, i Landskrona. Mindre än fem år senare flyttade kursen till Kvarnby folkhögskola i Malmö.

– Serieskolan i Malmö hade vi haft länge. Vi önskade oss en skrivarkurs som en systerutbildning. Dock visste vi att det finns gott om skrivarkurser i folkbildningssverige. När den här mycket väl etablerade skrivarlinjen var på väg att läggas ner, så var det självklart för oss att ”hämta hem” den till Kvarnby, säger Henning Süssner Rubin, rektor på Kvarnby folkhögskola.

– När vi kom till Kvarnby var det verkligen som att komma hem, säger Paul Ström, kollega till grundaren Anne Olsson.

– Det var som om alla turer genom åren hade lett fram till detta. På Kvarnby känner vi oss välkomna, uppskattade och inkluderade. Inte minst värderas skrivande och litteratur högt, fortsätter Paul.

Paul och Anne tycker båda att samarbetet har fungerat oerhört bra under åren.  Paul gick på skrivarlinjen som deltagare 1997-1999, och ”vägrade” helt enkelt att sluta, ungefär som de deltagare som var med när skrivarlinjen startade. Paul stannade kvar och skaffade en lärarexamen parallellt med jobbet på Fridhems skrivarlinje.
– Jag kan inte föreställa mig ett bättre jobb än just detta. Att få arbeta med skönlitterärt skrivande, och vara lärare på Kvarnby folkhögskola, det är oslagbart, säger Paul.

Sedan höstterminen 2018 är Skrivarskolan i Malmö en del av Kvarnby folkhögskola. Förutom basåret finns numera också projektåret på heltid samt projektåret på distans. Skrivarskolan håller till i Kvarnby by, som ligger ett stenkast från Malmö.

– Genom de öppna fönstren hör vi travhästarna som traskar förbi med sina kuskar bara några meter utanför. Det är inspirerande, säger Anne Olsson.

– Lugnet och naturen bidrar till den ”äkta” folkhögskolekänslan. Och så är det ändå nära till Malmös litterära scener. För att söka till Skrivarskolan behöver du inte var ung och sugen på internat. Närheten till Malmö ger ett bra nätverk för deltagarnas läsningar och fungerar inkluderande och välkomnande för alla som vill skriva, oavsett ålder eller livssituation, säger Paul.

När Skrivarskolan äntligen har kommit hem är det så dags för Anne Olsson att gå i pension.
– Efter 43 år som folkhögskollärare, varav 35 med skrivandet, är det inte helt okomplicerat att lämna sin post. Jag lämnar tryggt över till Paul och övriga kollegor, stolt över att ha varit en så stor del av Skrivarskolan. Framför allt är jag stolt över att ha fått avsluta min karriär med att vara en del av en riktigt bra folkhögskola, säger Anne.