Österlens folkhögskola

För många betyder ett år på folkhögskolan mer än bara ett års studier. Här får du tillfälle att studera de ämnen som intresserar dig mest och lära känna nya människor med vitt skilda erfarenheter. Varje år tar vi emot ca 200 studerande som studerar allt från internationella områden till konst, musik, skrivande, Svenska som andra språk och kärnämnen. Skolan är religiöst och politiskt obunden och tillgänglig för rörelsehindrade.

Österlens folkhögskola

Kursdeltagare och lärare ansvarar tillsammans för både kursinnehåll och studietakt. Det betyder att du har stora möjligheter att påverka din egen utbildning, men också att det krävs ett ordentligt engagemang från din sida.

Förutom de folkhögskolekurser som du kan hitta här har vi också SMF (studiemotiverande folkhögskolekurs), sfi (svenska för invandrare) och Etableringskurs. Dessa kurser söker du antingen direkt hos oss på skolan eller genom din arbetsförmedling.

Österlens folkhögskola ligger i Tomelilla, en liten ort med ungefär 6 000 invånare där du har naturen utanför dörren och storstaden en dryg timma bort.

I trakten kring Österlens folkhögskola kan du dessutom njuta av allt det där speciella som Österlen har att erbjuda: det böljande, vackra landskapet, de stora lövskogarna och de långa, nästan orörda, sandstränderna. De små fiskelägena och hamnarna. De skånska slotten och de många små konstgallerierna. Om du tröttnar på det stillsamma tempot är det skönt att veta att Malmö och Lund bara ligger en timma bort med tåg eller buss. För att inte tala om Köpenhamn som du når på en och en halv.

Vill du bo på skolan?

Att bo på internat är en spännande upplevelse. Det betyder att du inte bara delar din skoldag med dina nya vänner, utan även kvällar och helger.

Varje år erbjuder vi 85 internatplatser, fördelade på både enkel- och dubbelrum. I alla rumskorridorer finns dessutom ett gemensamt kök där du kan laga mat under kvällar och helger då skolköket har stängt. Kursdeltagarna har också tillgång till matsalen med soffgrupp, öppen spis, utrustning för bio-kvällar m.m.

I en del rum finns privat toalett, andra har gemensamma dusch- och toalettutrymmen i korridoren. Alla rum har Wifi och är utrustade med nätverksanslutning (300Mbit), och en del elevhem är särskilt anpassade för rörelsehindrade. Överlag är internatrummen ljusa, fräscha och alla har renoverats under de senaste åren. Utöver de allmänna korridorutrymmena har du som bor på skolan också tillgång till bibliotek, gym, bastu, gymnastikhall och fritidslokal med biljardbord och pingisbord.

För att göra alla aktiva i internatboendet och minimera eventuella problem arrangerar skolan regelbundna korridormöten då vi diskuterar såväl önskemål som klagomål.

Internatfchef: Kerstin Blohmé

E-post: kerstin.blohme@osterlen.fhsk.se

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Skolan är tillgänglig för rörelsehindrade.

Hitta hit

Postadress:
Box 13
273 21 Tomelilla

Besöksadress:
Malmövägen 41

Telefon: 0417-280 00
Fax: 0417-136 44

E-post:
kansli@osterlen.fhsk.se

Webbadress:
www.osterlen.fhsk.se