Stadsodlingsprojekt i startgroparna på Röda Korsets folkhögskola i Skärholmen

Bor du i Skärholmen och är intresserad av stadsodling? Passa på att bli en del av det stadsodlingsprojektet "Skäris odlar" som startar upp nästa vecka på Röda Korsets folkhögskola i samarbete med Skärholmens stadsdelsförvaltning. Eller följ projektet på distans via Facebookgruppen Skäris odlar. Alla är välkomna!

Kursen Klimatomställning i teori och praktik på Röda Korsets folkhögskola, i samarbete med Skärholmens stadsdelsförvaltning, startar nu ett nätverk för ett grönare närområde med större samhörighet. Måndag 27 april påbörjas projektet genom att pallkragar och jord levereras till skolan.

Nätverket, där alla hjälps åt att vattna och behålla en trevlig miljö runt odlingarna, innebär en möjlighet för boende i området att få mer kunskap om odling, hållbar mat och matens klimatpåverkan. I Facebook-gruppen Skäris odlar med Röda Korsets folkhögskola kan den som vill anmäla sitt intresse.

På grund av Covid19 kommer inte starten den 27 april att kunna vara det publika evenemang som det först var tänkt. Projektet kommer dock att sjösättas i mindre skala och de som är involverade arbetar med distans mellan varandra för att undvika smittspridning.