jämställhet genus praktik
Sara och Nora på praktik på riksförbundet MÄN som arbetar för jämställdhet och mot mäns våld.

Genus och mänskliga rättigheter - När teori blir praktik

På kursen Genus och mänskliga rättigheter vid Röda Korsets folkhögskola i Stockholm läggs ett stort fokus på kommunikation, t ex. via sociala medier och poddar. Det kan lätt bli stora ord kring budskap om jämställdhet och alla människors lika värde, men här har deltagarna verkligen bidragit med sina nyvunna kunskaper på ett konkret och praktiskt sätt.

Deltagarna på kursen Genus och mänskliga rättigheterRöda Korsets folkhögskola (som normalt sett brukar resa till Sydafrika) har under våren i stället varit på praktik på olika platser i Stockholm. Här delar de med sig av sina tankar och erfarenheter (texterna är något förkortade av undertecknad):

• Alva: Jag gör en podcast-serie om kvinnor som glömts bort i Sveriges historia. Här kommer lite kort om några av dessa kvinnor!
    ❄️ Margit Nordin åkte som första kvinna Vasaloppet redan 1923, detta i en tid där arrangörerna inte ens tänkt tanken att en kvinna skulle vilja delta. Sedan dröjde det ända fram till 1981 innan kvinnor tilläts åka de 9 milen (!)
    ✏️ Wendela Hebbe blev år 1841 Sveriges första kvinnliga yrkesjournalist. Under 1840-talet skrev hon ett antal artiklar om de allra fattigaste i Stockholm. Wendela var en föregångare och inspiration till de kvinnliga journalister och feminister som kämpade för kvinnlig rösträtt under 1900-talet.
    ⚧ Sophie Adlersparre, även känd som Esselde, var en pionjär inom kvinnorörelsen under 1800-talet. Det finns en nära koppling mellan henne och i princip alla de tidiga kvinnoorganisationerna, bla Fredrika Bremer-förbundet
  • Maja: 👋🏼 Jag gör min praktik på RFSU Stockholm, det är en spännande och lärorik praktikplats som fokuserar på inkluderande sexualupplysning och sexuell hälsa! Jag har fått jobba med inlägg för deras sociala medier och med en projektansökan som handlar om segregation och sysselsättning för unga som bor i socioekonomiska områden.
  • Sara och Nora: Vi har praktiserat hos riksförbundet MÄN. De jobbar för jämställdhet och mot mäns våld, redefining masculinity. De vill förändra de destruktiva mansnormerna och visionen är en jämställd värld utan våld. Vi har fått göra en undersökning hur delaktig målgruppen unga killar och icke binära är i arbetet och verksamheterna.
  • Ida:👋 Jag gör min praktik på Tilia, en ideell organisation som arbetar för ungas psykiska hälsa! Under min praktik har jag fått en stor insikt i Tilia, där jag fått se vidden av det arbete som de gör och jag tycker att det är helt fantastiskt! Jag har bland annat fått lägga grunden för deras nya Advisory Board och är nu mitt uppe i att skriva en debattartikel om Sveriges skola och psykisk hälsa hos elever. I tider som dessa tror jag att det är extremt viktigt att vi tar hand om oss själva och varandra, att vi pratar om vårt mående och ser till kroppens samt sinnets behov. Kärlek till er alla!
  • Signe och Lee: Vi praktiserar på Operation 1325 som arbetar med UNSCR 1325 och kvinnors meningsfulla deltagande i alla delar av civilsamhället. De arbetar med nationella projekt för att stärka unga kvinnors demokratiska engagemang samt med internationella projektpartner i Jemen, Palestina, Albanien och Turkiet. Under vår praktiktid har vi fått vara delaktiga i allt vad Operation 1325 arbetar med, såsom projektansökningar, organisering av event, deltagande i diverse arbetsgrupper för internationella organisationer och skrivande av blogg-texter.

Vill ni veta mer om projekten och kursen? Följ deltagarna på instagram @genus_mr eller @rödakorsetsfolkhögskola!

Det går fortfarande att söka till Genus och Mänskliga rättigheter med kursstart i augusti. Välkommen med din ansökan och eventuella frågor!