Hållbart resande med tåg
På tågstationen

Ny kurs i hållbart resande

För dig som vill resa mer klimatsmart och kunna inspirera andra att också göra det. Två veckors tågresa till Spanien i vår!

Röda Korsets folkhögskola fortsätter att utveckla sin hållbarhetsprofil och startar upp en distanskurs i hållbart resande. Kursen riktar sig till personer som älskar att resa och vill lära sig mer om grön turism och hur vi kan ställa om vårt resande för att minska klimatavtrycket. Sista ansökningsdag är 10 december. Kursstart 9 januari 2024.

Kursen ges på 25% under våren 2024 med tre digitala träffar och två fysiska träffar på folkhögskolan i Skärholmen. Kursens höjdpunkt, vågar vi säga, är en tvåveckors resa med tåg till Katalonien i norra Spanien, där kursdeltagarna får möta olika aktörer som arbetar med hållbarhet och lokal utveckling.

Förutom den gemensam resan till Spanien ger kursen dig kunskap om allt från historiska och kulturella aspekter av resande och turism till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet kopplat till frågorna. Vi lägger fokus på hur vi kan göra vår egen omställning och hur vi kan inspirera andra att förändra sina resmönster.

Resan till Katalonien bekostas till stor del av medel från Erasmus+, ett EU-program för utbyten och resor inom Europa.

Varför läsa en kurs i hållbart resande?

I klimatkrisens tid måste vi lära oss att resa på nya sätt. Det handlar både om att ställa om våra sätt att resa för att minska bidragen till den globala uppvärmningen, men också om att skydda både kulturarv och människors livsmiljöer från exploatering. Hur påverkar turismen egentligen städerna eller landsbygderna vi besöker? Det har alltid funnits alternativa sätt att resa, men idag behöver nygamla resesätt lyftas och turismen utvecklas på ett mer hållbart sätt.

Välkommen med din ansökan! Läs mer och ansök här