Gabriella Idholt porträtt
Gabriella Idholt ny rektor på Hellidens folkhögskola

Gabriella Idholt ny rektor på Hellidens folkhögskola i Tidaholm

− Jag brinner för att ge människor förutsättningar för ett bra liv, säger Gabriella Idholt, 42, efter det att styrelsen för Hellidens folkhögskola på torsdagseftermiddagen utsett henne till ny rektor vid folkhögskolan i Tidaholm. Hon är född i Jönköping och efterträder i höst Lena Elmquist som i dryga tio år varit rektor.

Jag är uppvuxen och engagerad i Svenska kyrkan och övertygad om att zoner fria från alkohol är viktiga. Med erfarenhet av att arbeta med folkbildning på olika sätt är jag väl förtrogen med det som jag uppfattar som Hellidens själ, poängterar Gabriella.

Hon understryker också att det är viktigt att folkbildningen får skapa förutsättningar för människor att få ett bra liv och god hälsa.

Detta sker genom att deltagarna får möjlighet att fullfölja sina grundläggande studier. Det är också angeläget att vara en aktiv samarbetspartner i samhällsutvecklingen och att visa vad folkhögskolan kan erbjuda i samverkan med andra aktörer, fortsätter Gabriella Idholt.

Hon har varit både deltagare och lärare på Hellidens folkhögskola i perioder de senaste 20 åren. Gabriella har också hunnit med att vara folkhälsostrateg i Västra Götalandsregionen. Förutom Helliden har Gabriella studier i socialpsykologi med sig i bagaget som ny rektor. Hon har också varit lärare på Tidaholms-anstalten och föreläsare på läkarprogrammet i Göteborg där det handlat om professionell utveckling för blivande läkare.

Jag är en engagerad person och tar mig an rollen som rektor helhjärtat, avslutar Hellidens nya rektor Gabriella Idhollt.

Vi är glada att få hälsa Gabriella välkommen som rektor. Rekryteringsarbetet har gått friktionsfritt mellan styrelsen och skolans medarbetare, säger Lars-Åke Stenström, ordförande i styrelsen för Hellidens folkhögskola.