porträttfoto av Katarina Botwid
Katarina Botwid är projektledare för Fast Care på Hellidens folkhögskola.

Ny kurs för ukrainska konstnärer i Sverige

Hellidens folkhögskola erbjuder nu en kurs för aktiva kulturarbetare som kommit från Ukraina och som bor i Sverige som flyktingar under massflyktsdirektivet. Kursen riktar sig till kulturarbetare inom alla olika konstarter. – Det är en introduktionskurs som betyder oerhört mycket för den enskilda kulturarbetaren, säger Katarina Botwid som är projektledare.

Kursen finansieras med stöd av Europeiska socialfonden (ESF) och programområdet Fast Care som syftar till att förbättra möjligheten att komma i arbete för ukrainska medborgare som omfattas av massflyktsdirektivet.

– Kursen ger dels möjlighet att träna svenska i en konstnärlig kontext, dels får deltagarna också ett mycket bra tillfälle att bygga ett nätverk i Sverige, berättar Katarina Botwid, projektledare, entusiastiskt.

– Vi är väldigt glada över att kunna ge den här kursen här på Hellidens folkhögskola, säger rektor Gabriella Idholt. Vi finns i Tidaholm men kursen är på distans så vi kan ta emot deltagare från hela Sverige. Samarbetet med ESF har gått blixtsnabbt och vi står redo att välkomna ukrainska konstnärer som bor som flyktingar i Sverige.

– Ja, vi har ju sedan tidigare erfarenhet av liknande distansutbildningar, säger Katarina Botwid. Bland annat vår kurs för kreativa yrkespersoner som genom kursen får kontakter och verktyg att arbeta framgångsrikt. Det ska bli roligt att hjälpa dessa konstnärer att etablera sig i Sverige.

Hon fortsätter.

– Vi är i full gång med planeringen av kursen och jag har börjat aktivera mitt kontaktnät för att öppna kontaktytor för dem. Det känns mycket spännande att arbeta med detta viktiga projekt.

Kursen går på distans med start i början av november. Det går att söka till kursen redan nu.

Läs mer om  kursen Ukrainska konstnärer (nytt fönster)