Frilansjournalisten Jojje Olsson, baserad i Taiwan, får 2021 års Antigonepris för visat civilkurage. Foto: Mela Pan

Journalist får årets Antigonepris

2021 års Antigonepris tilldelas frilansjournalisten Jojje Olsson.

Jojje Olsson är 38 år och bor sedan 2016 i Taiwan. Där skriver han artiklar, böcker och driver sin nyhetssajt Kinamedia.se för en svensk publik.

Juryns motivering lyder:

"Jojje Olsson har i ett drygt decennium arbetat med Kina som bevakningsområde. Sedan 2016 bor han i Taiwan, efter att ha blivit nekad förnyat visum till Kina. Hans orädda och kritiska rapportering har lett till återkommande hotfulla mejl från den kinesiska ambassaden i Sverige. I början av april 2021 berättade Jojje Olsson om den kinesiska bojkotten mot H&M, som har sin grund i att det svenska klädföretaget tagit avstånd från tvångsarbete bland etniska minoriteter i Xinjiangregionen. Efter det uppmanades Jojje Olsson i ett mejl av ambassaden att omedelbart sluta rapportera om Kina, "i annat fall kommer du till slut att möta konsekvenserna av dina handlingar".

Detta är bara ett i raden av auktoritära krafters försök att stoppa oberoende nyhetsrapportering. Larmrapporterna om hur journalister utsätts för hot, hat och våld duggar tätt från organisationer som Amnesty International, Reportrar utan gränser och Civil Rights Defenders. I förlängningen är det ett allvarligt hot mot demokratin.

Att stå upp för det fria ordet gentemot diktaturen Kina innebär att ta risker på både ett professionellt och personligt plan. Genom att oförtröttligt fortsätta att berätta om vad som händer i Kina visar Jojje Olsson ett stort civilkurage och inspirerar oss andra att aldrig vika undan från det vi anser är rätt och riktigt."

Priset är ett konstverk skapat av studerande på folkhögskolan, samt 2.463 kronor. Prissumman motsvarar det antal år som förflutit sedan Sofokles antika drama Antigone hade premiär.

Antigonepriset är Ljungskile folkhögskolas pris för visat civilkurage. Priset kommer att delas ut måndagen den 17 maj kl 11.30 i Grundtvigsalen. Ceremonin kommer att livesändas med Jojje Olsson närvarande via länk från Taiwan.