En förpackning med häftmassa.
På många folkhögskolors internat får man inte göra hål i väggarna, så Emma tipsar om att packa med häftmassa.

3 tips inför skolstarten

Mitten av ljuva augusti och mellan kräftskivorna och sovmorgnarna börjar nervositeten smyga sig på. Dags för första dagen på folkhögskola? Ta det lugnt. Den rutinerade folkhögskoledeltagaren Emma ger sina bästa tips inför skolstarten.

1 Lämna en studieförsäkran till CSN

Ska du låna pengar från CSN under din folkhögskoletid? Så fort du har fått ett beslut om det från CSN kan du intyga att du ska studera som det står i beslutet. Det gör du genom att logga in i Mina sidor på CSN och lämna en studieförsäkran.

– Det kan också vara bra att veta att pengarna inte kommer innan man har börjat, säger Emma.

För att du ska få din första utbetalning behöver du ha lämnat din studieförsäkran och börjat studera, och skolan måste ha registrerat dig på kursen.

2 Packa smart

Tillhör du den skara som ska flytta till ett internatboende? Folkhögskolornas internat brukar ha en grundmöblering med säng, garderob och kanske ett skrivbord, sedan är det lite olika med vad man behöver packa själv. Utöver de självklara prylarna som sängkläder och handdukar, tipsar Emma om följande:

• tvättmedel
  • tvättkorg eller tvättkasse
  • häftmassa för att sätta upp saker på väggarna
  • öronproppar
  • tofflor eller varma sockor
  • krokar som går att hänga över dörren
  • ett miniapotek med plåster och mediciner
  • förlängningssladd
  • termos
  • gummistövlar
  • solglasögon
  • cykel.

– Jag packade alldeles för mycket men glömde några saker som hade varit riktigt bra att ha, som gummistövlar och solglasögon, säger Emma.

3 Kolla upp var du ska vara första dagen – innan första dagen!

– Jag hade inte läst igenom välkomstmejlet ordentligt så jag råkade hamna mitt i en annan klass min första skoldag. De var snälla och hjälpte mig rätt, så det löste sig ju, men så här i efterhand hade jag kanske läst på lite mer innan jag började, säger Emma.