Sökt folkhögskola och funderar över rangordningen?

Många undrar över detta just nu i ansökningstider, men du kan vara lugn. Rangordningen i Schoolsoft spelar ingen roll om du har sökt olika kurser på olika folkhögskolor. Du kan komma in på flera olika kurser samtidigt.

Varje folkhögskola sköter sin egen antagning. Det finns inget övergripande antagningssystem, även om det kanske kan verka så eftersom nästan alla folkhögskolor använder samma ansökningssystem: Schoolsoft.

Varje enskild folkhögskola tittar faktiskt bara på din ansökan till just den skolan. Om du har sökt flera kurser på en och samma folkhögskola, kan rangordningen hjälpa skolan att se vilken kurs på skolan du helst vill gå.

I övriga fall kan du i praktiken komma in på, och tacka ja till, hur många folkhögskolekurser som helst. Men tänk på att det kan finnas sökanden i reservkö, så meddela skolan så snart du vet om du ska gå en annan kurs än den du har tackat ja till.

Eventuella avgifter som du har betalat in i samband med att du har tackat ja till en kurs kan vi inte garantera att du får tillbaka, om du sedan tackar nej för att du kommit in på en annan kurs som du hellre vill gå. Kontakta den som är kursansvarig för den specifika kursen för att få veta mer.