Jag har ett F från gymnasiet, kan jag komplettera det på folkhögskolan för att sedan söka in till högskolan?

Är du inte grundläggande behörig och vill bli det enligt folkhögskolans modell behöver du studera minst ett helt år på heltid på Allmän kurs, folkhögskolans behörighetsgivande kurs.

Ett år räcker under förutsättning att du har med dig minst 1600 godkända gymnasiepoäng sedan tidigare.

Detta beror på att folkhögskolan inte sätter betyg i enstaka kurser. Du kan därför inte få ett komplett gymnasiebetyg genom att studera på folkhögskola. Det går därmed inte bli grundläggande behörig enligt gymnasieskolans modell genom att studera på folkhögskola.

Om du redan är grundläggande behörig kan du läsa in en enskild kurs för att få särskild behörighet i just detta ämne. Men du får alltså inget betyg i kursen, bara ett behörighetsintyg.

Det är oftast bara på distans du kan läsa enstaka ämnen, den vanligaste formen på folkhögskola är att läsa ett paket av kurser och teman.

Läs mer på avdelningen Behörigheter.