Profilkurs – utveckla ett intresse

Har du en särskild fråga du brinner för? Ett intresse du vill gräva djupare i? Eller några praktiska kunskaper du vill lära dig? Vad du kan läsa på en profilkurs är nästan obegränsat – allt från estetiska ämnen till hälsofrågor, demokrati eller odling.

Profilkurser kan vara allt från några dagar till flera år långa. Vissa ges på plats och andra på distans. Om du har några frågor kring kursen och ansökan är det bäst att kontakta skolan som du vill gå på.

Profilkurser kallas ibland även för särskild kurs.

Vem kan läsa profilkurser?

Folkhögskolan vänder sig till dig som är vuxen. Du ska alltså ha fyllt 18 år eller göra det samma år som du söker kursen. Vissa kurser kräver speciella förkunskaper eller gymnasieexamen för att du ska kunna söka dem, men vanligast är att profilkurserna är öppna att söka för vem som helst.

Hur söker du en profilkurs?

Varje folkhögskola har egen antagning till sina kurser. Det brukar stå på kurssidan vad som krävs för att söka.

Här hittar du alla profilkurser

Man blir inspirerad när man hänger med kreativa människor

Två år på landsbygden fyllda av film, teater och internatliv? För Oscar Wahlberg, 20 år, lät det som drömmen och han packade sina väskor och flyttade ut till Wik utanför Uppsala för att gå på folkhögskola. Nu är han inne på år två. – Förra året hade jag ingen tanke på att försöka satsa på film eller teater, men intresset har tagit över mer och mer. När man bor här kan man vara kreativ dygnet runt.

Läs hela artikeln