Ekovegetariskt kök distans - halvtid

Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Antagningsvillkor: Fullständig ansökan

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Nej

Kurstid: 28 aug 2023 - 7 jun 2024

Träffar:
1 obligatorisk träff
1 obligatorisk nätträff

Kostnader: Administrativ avgift på 500 kr/läsår. Kostnad för material och kurslitteratur tillkommer liksom kostnad i samband kring helgträff på Vårdinge.

Kontakt: Åsa Molin

kontakt@vardinge.fhsk.se

Halvtidsutbildningen Eko-vegetariskt* kök distans riktar sig till dig som vill utforska ditt intresse för matlagningens och måltidens möjligheter i praktik och teori.

Genom sin bredd kan utbildningen passa både dig som vill stå för en hållbar matlagning i din vardag och dig som redan arbetar med mat och vill fördjupa dina kunskaper inom det ekologiska, vegetariska köket. Utbildningen kan också passa dig som söker underlag för vidare studier, entreprenörskap eller annat engagemang för framtidens mat.  Tillsammans utforskar vi matens kretslopp – från myllan, via förädlingsprocesserna till gemenskapen runt matbordet och tillbaka igen.

Upplägg

Varje vecka får du praktik- och teoriuppgifter som lämnas ut och skickas in via Google classroom. Matlagningsuppgifterna är till stor del planerade för att kunna ingå i din egen veckomatsedel och matbudget. Du förädlar och lagar maten hemma i ditt eget kök och uppgifterna redovisas som sidor i en kokbok. Teoriuppgifternas material bearbetar du i skriven text.

En fast tid varje vecka möter du kurskamrater och lärare i en gemensam diskussion med obligatorisk närvaro. Två obligatoriska helgträffar genomförs under läsåret, i september möts vi online och i januari på plats på skolan. Båda helgträffarna är obligatoriska och en förutsättning för att kunna fullfölja studierna under kommande termin.

Innehåll

Utbildningen har sin bas i matlagning efter säsong. Kalla rätter, fermenteringar, bakning, festmat, vinterns robusta rätter, smaker, matlagning med ogräs och vilda växter är exempel på innehållet i köksuppgifterna under året. Praktik varvas med teori där du får inblick i områden som ekologiskt jordbruk, matfoto, aktuell debatt, vegetarianismens historia, rummet som aspekt av måltiden, relationsmat, certifieringar, grundläggande näringslära, globala sammanhang med mera.

Syften

Utbildningen syftar till att undersöka och utforska allt som hör köket till och vår tids viktiga omställning till ekologisk och mer vegetabilisk mat, samt att vara en del av denna omställning. Läsårets teman kan liknas vid ett smörgåsbord av olika områden med fokus på framtidens matlagning och måltidens gemenskap. Kunskapssökande som förhållningssätt, samarbete och nätverk är viktiga ledord.

Förutsättningar

Utbildningen bygger på ditt aktiva deltagande och bidrag till det gemensamma. Studierna på distans kräver ett stort mått av självdisciplin, förmåga att ta egna initiativ och att arbeta självständigt. Du behöver kunna avsätta tid motsvarande halvtid för studierna, med matlagningen inräknad. Du behöver närvara vid den fasta mötestiden varje vecka och de båda obligatoriska helgträffarna. Du behöver ha tillgång till ett hemmakök med standardutrustning, dator med stabil uppkoppling och möjlighet att bifoga foton till uppgifterna. Du behöver kunna läsa facklitteratur, förstå instruktioner och kommunicera i skrift. Du behöver också ha tillräckliga datakunskaper för distansstudier, som till exempel att ladda ner program, delta i videomöten, chattar, infoga bilder och arbeta med text i Google dokument.

Du behöver vara skriven i Sverige för att kunna gå denna utbildning.

Till ansökan ska du bifoga ett personligt brev, där du berättar om dig själv, ditt intresse för mat och varför du vill gå kursen.

*lakto/ovo-vegetariskt och helvegetariskt

Allmän kurs

Du har möjlighet att samtidigt läsa in allmän behörighet genom att studera på heltidskursen Allmän kurs med inriktning Eko-vegetariskt* kök. Då studerar du de gymnasiegemensamma ämnen som behövs för grundläggande behörighet ungefär hälften av kurstiden och resten av kurstiden studerar du Eko-vegetariskt kök. Mer information finns på Allmän kurs distans med inriktning Eko-vegetariskt kök.

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

Efter utbildningen förväntas du som deltagare i praktik och teori ha orienterat dig inom det ekologiska vegetariska köket och utforskat olika möjligheter inför framtiden genom läsårets teman och moment. Du förväntas ha erövrat kunskaper och färdigheter inom ekologiskt hållbar mat och vegetarisk matlagning. Utbildningen kan ligga till grund för vidare studier eller fortsatt engagemang för framtidens mat.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://vardinge.fhsk.se/eko-vegetariskt-kok-distans/

Vårdinge folkhögskola

Vårdinge folkhögskola med utbildningar inom Konst, Konsthantverk, Mathantverk och Ekologisk odling.

Läs mer om skolan

Edesta 90