Teaterövning på Göteborgs folkhögskola

Ny teaterutbildning på Göteborgs folkhögskola

Göteborgs folkhögskola erbjuder nu en teaterutbildning där deltagaren på heltid under ett år kan undersöka och utveckla sitt eget sätt att arbeta som skådespelare.

På utbildningen skapar deltagarna en ensemble som kollektivt berättar en historia. Frågeställningarna kan vara: Vad betyder det att vara närvarande på scenen? Hur kan jag använda improvisation för att undersöka en situation eller ett pjäsmanus? Hur bra kan jag göra min medspelare?

Första terminen är det fokus på improvisation, karaktärer och viljor. Kursdeltagarna kommer öka sin kunskap om hur de använder deras röst och kropp på scenen men också framför kameran i samarbete med skolans filmproduktionsutbildning.

Under våren arbetar kursdeltagarna med en slutproduktion. Genom slutproduktionen ges också deltagarna kunskaper om scenografi, ljud och ljus.

Utbildningen kommer bjuda in gästlärare som kommer ge inblick i olika spelstilar men alltid med tillbakagång till grunderna i skådespeleriet.

Målet med kursen är att förbereda deltagaren inför framtida gestaltande scenkonst. Det kan gälla vidare högskolestudier inom teater men också om deltagaren vill fortsätta utvecklas till en självständigt skapande scenkonstnär.

Läs mer och ansökan »