Hur fungerar det att läsa svenska på folkhögskola?

Om du vill läsa mer än bara svenska, så kan du söka till en Invandrarkurs. De kurserna hittar du här: Kurser i svenska och svenska samhället.

Vill du ha fullt fokus på svenska språket väljer du en Profilkurs med inriktning på svenska. Men du kan också välja kurstypen Allmän kurs så att du läser fler ämnen med målet att få gymnasiekompetens och kunna söka till högskola/yrkeshögskola. Då läser du svenska som andraspråk men även engelska, matematik, samhällskunskap med flera ämnen.

De flesta folkhögskolor vill att du ska ha läst SFI klart innan du börjar på folkhögskolans Invandrarkurs. Så, om du vill lära sig svenska och inte kan någon i dagsläget så är det bra att först vända sig till hemkommunen och läsa på SFI.  Vissa folkhögskolor anordnar också SFI. För att studera där söker du till kommunens SFI men anger att hen önskar studera SFI på folkhögskola.

Läs mer om SFI här »