Tre personer promenerar och pratar med varandra.

Studiemotiverande folkhögskolekurs

Söker du jobb och varken har gymnasieexamen eller grundläggande behörighet till högskoleutbildning? Då kan Studiemotiverande folkhögskolekurs vara något för dig!

Vad är Studiemotiverande folkhögskolekurs?

På en Studiemotiverande folkhögskolekurs får du prova på hur det kan vara att studera som vuxen. Kursens upplägg varierar beroende på skolans inriktning och deltagarnas önskemål.

Det är Arbetsförmedlingen som står bakom satsningen och det är också genom dem du kan få en plats på kursen.

Arbetsförmedlingens film om SMF: "Testa plugget i tre månader" (öppnas i ny flik)

Syfte med kursen

Syftet är att underlätta och motivera dig att slutföra dina studier och öka dina chanser till jobb. Om du efter avslutad studiemotiverande kurs vill fortsätta på folkhögskola finns det till exempel Allmän kurs som motsvarar grund- eller gymnasieskolans studienivå.

Vad innehåller kursen?

Du får möjlighet att prova på olika ämnen, förbättra din studieteknik och lägga en plan inför framtiden. På folkhögskolan är gruppen viktig och det finns tid för samtal och erfarenhetsutbyte. Kursen pågår i tre månader och avslutas med att du får ett intyg.

Hur gör jag?

Är du arbetssökande och fyllt 16 år men varken har en gymnasieexamen eller grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå? Då kan din förmedlare på Arbetsförmedlingen anvisa till en plats på kursen.

OBS: Dessa kurser är inte sökbara på denna webbplats. Men på folkhögskolornas egna informationssidor här på folkhögskola.nu kan de ange om de erbjuder kursen.