Lärarna om nya Rättviselinjen

Anna Bartfai och Viktor Eckert är nya lärare på Färnebo folkhögskola sedan i januari i år. De kommer att undervisa på den helt nya kursen Rättviselinjen – en ettårig kurs i kollektiv projektledning med fokus på feminism, antirasism och klimaträttvisa. Vi ställde några frågor till dem för att ta reda på vad de ska syssla med på skolan och vad de ser fram emot.

Välkomna till Färnebo! Hur känns det att börja som lärare hos oss?

– Det känns väldigt roligt att vara tillbaka på Färnebo, en plats som är viktig för oss båda! Och roligt att starta upp den nya kursen Rättviselinjen.

– Vi har båda varit deltagare på skolan tidigare: Viktor på en Tanzaniakurs 2010-11 och Anna på en asylrättskurs 2015-16. Under våra år på skolan har vi lärt oss massor om praktisk solidaritet och att arbeta med mobilisering. Det är en plats som präglat våra liv på olika sätt, både politiskt men också socialt genom att vi skaffat oss vänner för livet här. Därför känns det extra roligt att komma tillbaka som lärare nu!

Berätta mer om er själva – vad har ni gjort tidigare?

Anna: Kursen jag gick för sex år sedan – Riv alla Murar – var en asylrättskurs där deltagarna studerade svensk asylrätt och EUs migrationspolitik. Under året reste vi runt längs med Europas gränser och träffade aktivister och organisationer som arbetade mot EUs gränspolitik. Sedan dess har jag fortsatt att vara aktiv i asylrättsrörelsen och i klimatrörelsen.

Viktor: Jag har sedan jag gick en kurs på Färnebo stannat kvar i skolans sfär genom att vara aktiv i en av skolans huvudorganisationer, suttit i styrelsen, hjälpt till vid uppstarter av kurser samt skapat och arbetat på just kursen Riv alla murar som Anna gick 2015-16. Utöver arbetet på skolan har jag varit aktiv i olika sociala rörelser och sysslat med folkbildning och mobilisering, särskilt inom klimatrörelsen.

Vad ska ni arbeta med på Färnebo?

– Just nu arbetar vi med att förbereda och planera Rättviselinjen, skolans nya internatkurs i Österfärnebo. Under förberedelsearbetet sitter vi och diskuterar och planerar hur vi gemensamt kan ta oss an kursens ämnen feminism, antirasism och klimaträttvisa ur makt- och normkritiska perspektiv. Det är viktigt för oss att skapa förutsättningar för ett gemensamt lärande kring kursens teman.

– Vi håller samtidigt på att bygga nätverk i Europa med organisationer som jobbar med samma frågor som vi, som vi förhoppningsvis ska kunna besöka under vårterminen 2022.

Berätta mer om Rättviselinjen – varför ska man gå den?

– Om man är intresserad av att skapa samhällsförändring är det ett perfekt tillfälle att få massor av kunskap och erfarenhet kring hur sånt arbete kan se ut!

– Vi kommer ha fokus på hur vi praktiskt kan agera samtidigt som vi fördjupar oss teoretiskt i kursens teman. Något som genomsyrar Färnebo och kursen är att vi lär oss gemensamt. Det gemensamma lärandet ger oss kunskap om saker som att hålla workshops och möten, utveckla våra egna och andras idéer samt att lära oss om demokrati i praktiken. Att verkligen få tid till att arbeta med detta tror vi är unikt för Rättviselinjen

Vad ser ni mest fram emot i vår och i höst?

– Allt arbete vi gör nu gör vi med fokus på kursens start i höst, så det är något vi ser fram emot mycket! Att få träffa alla deltagare och få utveckla kursen tillsammans!

– Sen känns det väldigt kul att vara uppe i Österfärnebo igen och dra igång den sortens kurs som vi uppskattade så mycket när vi själva gick här.