Bäckedals folkhögskola

Strax utanför Sveg i Härjedalen ligger Bäckedals folkhögskola, precis där älven kröker sig och skogen tar vid. Skolan är en mötesplats för folkbildning och kultur, där varje människas nyfikenhet ligger till grund för ett livslångt lärande. Här får du tillgång till unika upplevelser, gedigen kunskap och stor gemenskap. Allt i samklang med människor, djur och natur.

Bäckedals folkhögskola

På Bäckedals folkhögskola kan du läsa Allmän kurs och få behörighet för vidare studier, eller gå någon av våra profilkurser och fördjupa dig inom hantverk, hållbarhet och forntida tekniker.

På skolans område finns förutom skolbyggnad och internat även gym och gympahall, hantverkssalar och verkstäder. Det finns ett vikingahus och nere vid älven har vi en brygga, kanoter att låna samt en vedeldad bastu. Skolan har dessutom en undervisningsmiljö i Sotdalen ett par kilometer nedströms samt en byggnadsminnesmärkt fäbod utanför Älvros vid namn Jo-Jonsvallen

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Vår målsättning är att göra vår skola tillgänglig för så många som möjligt. Bäckedals folkhögskola kan erbjuda stödresurser för deltagare med särskilda behov. Det kan röra sig om läs- och skrivsvårigheter, psykiska funktionsnedsättningar eller personer med NPF-diagnoser.

Flera av lärosalarna och internatrummen på Bäckedals folkhögskola är anpassade för rullstolsburna, men i vissa lokaler är tillgängligheten begränsad. När en sökande med fysisk funktionsnedsättning söker till en av skolans kurser går vi tillsammans med den sökande igenom förutsättningarna för att kursen ska kunna genomföras av den sökande. I samband med denna genomgång kartläggs också vilka former av stöd som skulle kunna medverka till att studierna kan genomföras.

842 22 Sveg

Besöksadress:
Bäckedal 319, 842 31 Sveg

Fax: 0680-166 65

info@backedal.se

Webbadress:
www.backedal.se

Huvudman:
Region Jämtland Härjedalen

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR

Övrig information: