Älvsby folkhögskola

Mjukt inbäddat mellan skogsklädda berg intill ”det blå bandet” – Piteälven ligger Älvsbyn, Norrbottens pärla. Här finns Älvsby folkhögskola där du erbjuds utbildning och träning för både ”knopp och kropp”. Här får du möjlighet att upptäcka hur stort det är att vara människa, i trivsamma lokaler och en varm och öppen gemenskap.

Älvsby folkhögskola

När Älvsby folkhögskola startades 1951 var det med orden ”En livets egen skola, en skola där man upptäcker vad det är att vara människa”.
Utbildning i många former är vårt huvuduppdrag. I skolan ryms även kulturarrangemang, restaurang, boende och läger. Svenska kyrkan i Luleå stift är huvudman för skolan.
Ett kapell och personal med kyrkliga utbildningar är synliga tecken på detta. Vi erbjuder andakter, gudstjänster och enskilda samtal.

Vi har utbildningar på både grundskole- och gymnasienivå och kurser i områden som kyrka och livsfrågor, hantverk, idrott och träning samt en mängd korta kurser.

Älvsby folkhögskola har även ett nära samarbete med Älvsby församling och Älvsbyns kommun.

Älvsby folkhögskola är en del av Sveriges 155 folkhögskolor.

Närhet till såväl service som upplevelser
Älvsby folkhögskola ligger på fem minuters promenadväg från Älvsbyns centrum. Samhället Älvsbyn är litet, tätorten har ca 5 000 invånare, men här finns ändå det mesta av den service man behöver; post, bank, affärer, restauranger, caféer, kyrka, diskotek, apotek, läkare, m m. Här har du också vacker natur runt knuten.
Älvsbyn kallas ofta för ”Norrbottens pärla”.  Piteälven rinner som ett blått bland genom samhället och ca 40 km uppströms ligger Storforsen, norra Europas största obundna vattenfall.

Älvsbyn ligger i södra Norrbotten. Järnvägen passerar genom samhället vilket gör tåget till ett utmärkt kommunikationsmedel.

Det är 51 km till Piteå och 62 km till Luleå där flygplatsen ligger. Det finns även goda bussförbindelser.  Älvsbyn har ett stort utbud för den idrottsintresserade. Elljusspår, simhall, friidrottsarena, styrketräningslokaler, sporthallar, två belysta skidspår, ishall, flera utomhusrinkar och slalombacke. Inom en tiomilsradie finns ytterligare ett flertal backar.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Lokalerna är i stor utsträckning anpassade för dig med funktionsnedsättning då hela huvudbyggnaden ligger i ett plan.

Nygrensvägen 28
942 33 Älvsbyn

info@afhs.nu

Webbadress:
www.afhs.nu

Huvudman:
Svenska kyrkan i Luleå stift

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR

Övrig information:
Internat med 55 bäddar

Andra utbildningar på skolan: