Kock penslar pajskal i köket på Fellingsbro folkhögskola.
Kocken Micke penslar pajskal.

Mycket kärlek, mindre klimatpåverkan

Resterna används till att baka baka bröd, menyn får allt fler vegetariska rätter och köksutrustningen "plastbantas". Det görs mycket i matsalen på Fellingsbro folkhögskola för att minska klimatpåverkan.

Matsalen på skolan i Fellingsbro är en central funktion i skolans liv. Här samlas deltagare och personal för större ge­mensamma aktiviteter eller för att ta del av musik, föreställningar och berättelser.

Sedan serveras det även frukost, fika, lunch och middag här alla vardagar.

- Det är kul att jobba här! Det är inte vilket kök som helst och den stora skillnaden är ju att det är en skola vi jobbar på, säger Karin Storm som förestår köket.

Hon trivs på jobbet och med kollegorna i köket. Tillsammans serverar de i snitt 80 luncher och 50 middagar varje dag.

Minska klimatpåverkan från maten

All mat görs från grunden utifrån ledorden gott, nä­ringsrikt, klimatsmart och ekologiskt. De senaste åren har skolmatsalen satsat allt mer på att minska klimatpåver­kan från maten. Allt kött som serveras är svenskt och all fisk är MSC-märkt. Alla animaliska pålägg är utbytta mot lakto-ovo-vegetariska pålägg. Utländsk frukt har fått stryka på foten, det är svenska äpplen och päron som gäller. Karin berättar vidare att de har gått från fem animaliska luncher i veckan till tre helt lakto-ovo-vegetariska luncher.

- Därtill gör vi vegetarisk soppa varje dag, med vegeta­riskt tillbehör och nybakt bröd. Till lunch och middag serveras en salladsbuffé med säsongens grönsaker.

Brödet bakas från grunden i köket. In­gredienserna består av rester från soppa, gröt, grönsaker och rotsaker. På så vis blir brödet inte bara gott, utan även klimatsmart. Även marmelader och buljong tillverkar de själva. När det kommer till köks utrustningen håller de just nu på att "plast-banta", alltså att förpackningar lådor och slevar i plast succesivt byts ut till trä.

Region Örebro läns klimatmål

Karin och köket har ledningens fulla förtroende, även om hon erkänner att det ibland handlar om att driva på tills förståelsen infinner sig. Fellingsbro folkhögskola är också en del av Region Örebro län och har därigenom poli­cyer och riktlinjer att förhålla sig till, som till exempel klimat- och miljömål. Karin önskar dock att regionens klimatmål skulle vara lite mer offensiva.

- Om jag får säga vad jag tycker så är det lite för mycket ”man kan välja” och i ”i största möjliga mån”. Det borde handla om att man ”ska” göra. Ordens tid är förbi, nu gäller det att kavla upp ärmarna.

Menyplanering med allt mindre animaliska produkter kräver kreativitet som fantasi. Sedan handlar det också om att påverka upphandlingen så att det upphandlas mer bönor och mer quorn för att ha klimatsmarta protein­källor att tillgå när man planerar menyerna.

Men hur reagerar deltagarna på omställningen?

- Jag är nog en riktig köttätare, har alltid gillat och kom­mer alltid att gilla kött. Men jag måste säga att den vege­tariska maten här på skolan är väldigt god. Det är alltid gediget gjort, smakerna sitter där och de kan få till de vegetariska rätterna på ett sätt så att en inbiten köttätare som jag kan se fram emot lunchen trots att jag vet att jag inte kommer att se skymten av kött, säger deltagaren William som går Allmän kurs.

Karin förstår att förändringen inte faller alla på läppen och att det handlar om att få med så många som möjligt på tåget. Dels är det en generationsfråga, dels handlar det om att etablera nya vanor och att bli medveten om vilken påverkan våra matvanor har på miljön.

- Det handlar inte om att ta bort kött, utan om att mins­ka på köttkonsumtionen. Man kan äta fint kött som till­behör till en i huvudsak vegetarisk rätt.

Köket jobbar dessutom hårt för att minska matsvinnet. All mat som kastas vägs för att följa upp hur stort svinnet är. Hinken där maten kastas är liten, det ska kännas lite extra att skrapa av tallriken. Det som blir över i köket och inte kan användas till bröd eller annat ges bort till höns och boskap.

Individuell anpassning

Alla kursdeltagare känner sig inte bekväma med att äta i en stor matsal med många människor, någon fixar inte att äta mat som är blandad, en del har allergier och så vidare. Det är en utmaning att tillfredsställa alla, men det är inget som köket ser som ett problem.

- Självklart ska vi kunna anpassa oss!

Lika självklart som Karin tycker det är att köket ska an­passa sig så att personer med funktionsvariation får en fungerande matsituation på skolan, lika självklart anser hon att satsningen på klimatsmart mat är.

- Det finns inget annat alternativ om vi ska ha något av värde att lämna över till våra barn och barnbarn.