Bild från intervju med Justus.
"Här får vi ett tydligt upplägg och mycket hjälp", säger Justus

Trötta och nöjda tillsammans – Justus om att studera musik på Kävesta

Justus studerar på den klassiska inriktningen vid Kävesta folkhögskolas musiklinje. Här berättar han om varför estetiska utbildningar på folkhögskolor är så viktiga, glädjen i gemensamma ansträngningar och sin favoritplats på skolan.

Justus menar att estetiska kurser på folkhögskolor är ”extremt viktiga”, eftersom de ger personer med olika erfarenheter möjlighet att testa på hur det är att studera till exempel musik på heltid.

- Musiklinjen på Kävesta gör det så bra tycker jag. De som har studerat musik på gymnasiet får komma hit och verkligen utvecklas. Sen finns det sådana som mig, som inte vet vad dom gör, som får ett väldigt tydligt upplägg och mycket hjälp och uppmuntran att pusha sig själv till att bli så bra som de kan bli. Jag tror inte att jag hade kommit så här långt om jag valt en annan skola.

Deltagarna stöttar varandra

Ibland kan det vara tufft på att studera musik på heltid. Man behöver öva mycket, lära sig nya stycken och förbereda sig inför konserter. Justus tycker att ensemblespelet med de andra deltagarna är viktigt för att man ska kunna hålla uppe motivationen.

- Vi vill alla utvecklas och komma långt, men vi måste tycka om det vi gör. Det är i ensemblerna som nöjet kommer fram allra mest. Där kan man se både sin egen och sina vänners utveckling, och man stöttar och finns där för varandra. Det har alltid lyft mig över mina jobbiga stunder; när jag haft självtvivel eller varit lite för trött för att anstränga mig för min egen skull själv.

Trötta och nöjda tillsammans

Att gemenskapen på skolan är viktig märks också i att Justus favoritplats på Kävesta folkhögskola är allrummet i det nya musikhuset.

- Det är där man kan sitta och prata med sina vänner, läsa en bok och slappna av eller sjunga lite barbershop. När man stått i övningsrummet någon timme och går ut och tar en paus så kan man få sällskap av någon från andra korridoren, som också övat gräsligt länge. Då kan vi sitta där och vara trötta tillsammans, och nöjda tillsammans.