Dansare på scen.
Följ danslinjen vid Kävesta folkhögskola vecka 10

Följ danslinjen på Kävesta folkhögskola vecka 10

Är du intresserad av att studera dans på folkhögskola? Passa på att följa Kävesta folkhögskolas sociala kanaler som under vecka tio helt fokuserar på danslinjen. Under veckan kan du ta del av intervjuer med både lärare och deltagare. Du får bland annat chansen att hänga med en deltagare för att se hur en vanlig dag kan vara på skolan.

Förbereder inför högre studier i dans

Danslinjen vid Kävesta folkhögskola är en ettårig dansutbildning på heltid, med inriktning mot nutida dans. Utbildningen riktar sig till dem som är motiverade att satsa på dansen fullt ut under ett år.

- Här får du möjlighet att se om dansen kan vara ditt framtida yrke. Många av våra deltagare söker vidare till högre utbildningar. Till exempel SKH, Balettakademien, Iwansson eller SEAD i Österrike, berättar Anna Gerdin, linjeledare.

En trygg och stöttande miljö där man kan satsa

Danslinjens lärare arbetar för att skapa en trygg miljö där man kan utvecklas så mycket som möjligt. På Kävesta folkhögskola finns ett internat och en egen danssal, som man har tillgång till även utanför skoltid.

- Det känns som en väldigt stöttande miljö, men också utmanande. Här är det en bra balans mellan att vara tryggt och snällt, samtidigt som det är väldigt hög kvalitet och hög nivå, tycker Louise som studerar på danslinjen.

Tips inför danslinjens audition

Danslinjen antar nya deltagare genom digital audition i år. Under veckan kommer både lärare och deltagare med tips inför ansökningen.

- Härma! Följ de verbala eller skriftliga instruktionerna, hellre än något du kan innan. Tänk nytt och var nyfiken på vad du kan lära dig av den här situationen. Att försöka vila i och njuta av det är ett bra tips, menar Frida Lundberg Jansson, lärare på danslinjen.

Följ Danslinjen

Ansök senast 23 mars

Sista ansökningsdatum till danslinjen är 23 mars. Läs mer och ansök här: Danslinjen vid Kävesta folkhögskola