Skogsträdgårdsodling - en termin

Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Nej

Kurstid: 25 jan 2023 - 22 jun 2023

Kontakt: Johanna Johansson

E-post:
johanna.johansson@holmafolkhogskola.se

På Holma folkhögskolas kurs Skogsträdgårdsodling följer du skogsträdgården från vinter till sommar och får praktiska och teoretiska kunskaper.

En skogsträdgård är ett regenerativt matproducerande ekosystem. Målet med skogsträdgården är att skapa en odling som i hög grad kan sköta sig själv och inte behöver så mycket resurser utifrån. Skogsträdgården kompletterar på många sätt ettåriga odlingar, både genom skörd och skördetider och att bidra med stödjande funktioner. I skogsträdgården odlas främst fleråriga växter, som frukt, nötter, bär och fleråriga grönsaker. Skogsträdgårdar kan anläggas för många olika syften, t ex för självhushållning i hemträdgården, för småskalig produktion, som mötesplats i staden och som en pedagogisk skolmiljö.

I kursen följer du skogsträdgården från vinter till sommar och får praktiska och teoretiska kunskaper. Vi utvecklar och anlägger nya odlingar, sköter om den befintliga skogsträdgården, lagar mat och förädlar skörden och förökar många olika växter. Under våren har vi fokus på att utveckla nya alléodlingar för fruktproduktion och olika typer av nötodlingar.

Kursinnehåll:

• Skogsträdgårdsdesign

• Anläggning och plantering

• Beskärning

• Förökning av användbara skogsträdgårdsväxter

• Nötodling

• Ympning

• Vanliga och ovanliga frukter och bär

• Fleråriga grönsaker

• Matlagning och förädling av skogsträdgårdens skörd

• Vilda och odlade medicinalväxter

• Svampodling

• Hur vi gynnar nyttodjur i odlingarna

• Färskslöjd

• Biokol - tillverka och använda

Omfattning: 50%-100%

Kurstid: 25 januari - 22 juni. Kursdagar torsdagar och fredagar mellan 9.00-15.00 samt onsdagar då skolan har gemensamt tillval kl. 9-12. På onsdagseftermiddagarna 13-15 är det valbart att delta i olika aktiviteter som deltagare ordnar. Den 6 maj, en lördag, är det Öppet Hus, att delta ingår i kursen.

Lov: Under veckorna 8 och 15 har vi ingen undervisning, däremot kommer det ges  uppgifter att göra hemma under dessa veckor.

Plats för kursen: Holma skogsträdgård, Höör

Ansök senast: 15 november. Besked om antagning kommer kort därefter.

Kostnader:  Ingen kursavgift men deltagarna står för resor vid studiebesök och för kurslitteratur.

CSN: Kursen berättigar till studiemedel från CSN. Kolla gärna hur många veckor du kan få studiemedel för genom att logga in på Mina sidor på csn.se, klicka på *‘studera’ *och sedan *‘använda veckor’*. Denna kurs sker på *‘gymnasienivå’*.

Det finns numera också en uppdaterad version av CSN på vår hemsida:  https://www.holmafolkhogskola.se/for-kursdeltagare/

Heltid: Om du vill gå heltid på Holma folkhögskola så kan denna kurs kombineras med en projektkurs. Det innebär att du jobbar med projekt på skolan och fördjupar dig inom valfritt område som relaterar till skogsträdgårdsodling. Kontakta Johanna Johansson för mer info, kontaktuppgifter nedan.

Kursupplägg

Vi följer året i skogsträdgården. Vi arbetar tillsammans, och tar oss an årstidens arbete i skogsträdgården. Teoretiska genomgångar har vi i helklass, praktiska moment görs oftast i mindre grupper.

På onsdagsförmiddagen har alla elever på Holma folkhögskola tillval. Det innebär att en väljer ett annat ämne utöver skogsträdgården. Exempel på tillval kan vara enkelt snickeri, fröodling, biodling, naturvandringar, ta tillvara odlade produkter mm. Denna dag har vi lektioner över klassgränserna och du får möjlighet att lära känna fler av deltagarna och lärarna på skolan.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) http://www.holmafolkhogskola.se

Jag är så glad och stolt att jag tog steget

Monika Nordenbrand arbetade som sjuksköterska inom barnsjukvården i 25 år. Men efter att ha blivit sjuk i utmattning och sagt upp sig från sitt arbete, bytte hon sjukhuskorridorerna mot fjällvyer, friluftsliv och folkhögskola.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Postadress: