Lärare för omställningskurs uppmärksammad i ekonomipris

Holma Folkhögskola har på kort tid blivit välkänd för kurser inom miljöområdet. Målet är att lära ut teori och praktik så att deltagare både lär sig om världen och får förmåga att påverka den. Nu har skolan fått ännu ett bevis för att det går bra; läraren Hugo Malm blev finalist i Sparbanken Syds tävling om insatser för god ekonomihälsa.

Kanske är ordet ekonomi inte ett som främst förknippas med Holma Folkhögskola. Inte desto mindre är en uthållig ekonomi det som skolan vill få deltagarna att bidra till. Och när Sparbanken Syd utlyste kandidater till Ekonomihälsapriset 2020 så blev Hugo Malm, lärare på Holma Folkhögskola, nominerad och sedermera också finalist för sin pedagogiska gärning.

− Självklart både hedrande och roligt. Särskilt kul att en folkbildare lyfts fram i dessa sammanhang - ofta tycker jag folkbildning hamnar i bakgrunden trots att det är så viktigt, säger läraren Hugo Malm.

Ekonomihälsa är ett begrepp som Sparbanken Syd introducerat under senare år. Tanken är att underlätta för människor att få en privatekonomi som fungerar och som är bra för planeten.

− Just ekonomi har jag lärt ut om länge och deltagare berättar ofta att jag lyckas göra något så tråkigt som ekonomi intressant. Ju fler som känner att de kan ekonomi och att det är roligt, desto fler är med och påverkar ekonomin. Jag tror det behövs för att göra den mer hållbar, säger Hugo.

Priset i tävlingen, där vinnaren får 100 000 kr, är ett led i detta. Vinnare denna gång blev Unga aktiesparare region Syd, som alltså besegrade Hugo och tre andra finalister.

− Det hade förstås varit roligt att vinna, men att vara en av fem som når finalen när där fanns över 70 nominerade är kul ändå. Och fint för Holma förstås, där vi redan fått uppmärksamhet i riksmedia för vad vi gör. Detta är ännu ett bevis för att vi gör fina insatser för våra deltagare och för samhället, säger Hugo.

Nu fortsätter Hugo sin gärning som lärare på kurserna Ställ om: permakultur, entreprenörskap, krisberedskap och självhushållning samt Allmän kurs vid Holma Folkhögskola.

Båda dessa kurser, och flera andra på Holma folkhögskola, går att söka fram till 15 november.