Som socialpedagog arbetar du med människor i behov av stöd. Socialpedagogens arbetsmarknad finns inom social verksamhet i kommun, region, staten och i den privata sektorn på behandlingshem, boende för ensamkommande barn och ungdomar och annan pedagogisk verksamhet för människor.
OM UTBILDNINGEN
Eftergymnasial utbildning
Utbildningen är eftergymnasial och omfattar två studieår på plats på heltid. I mötet med andra lär du dig om dig själv och din omvärld, därför är din närvaro och ditt aktiva deltagande i gruppen viktigt och en central del av utbildningen.
Processinriktad
Vi arbetar processinriktat där teori varvas med reflektion, diskussion och praktiska övningar på ett tvärvetenskapligt sätt. Arbetet sker både i grupp och enskilt. Detta innebär att du kopplar teoretiska kunskaper till dina erfarenheter. Det blir ett integrerat lärande som befäster dina kunskaper och ökar din kompetens.
Olika sätt att lära
Vi använder oss medvetet och regelbundet av olika sätt att lära. Det innebär att lektioner kan hållas både inomhus och utomhus. Vi använder oss av många olika kreativa och skapande uttryckssätt, fysisk aktivitet både för den egna inlärningens skull och för att erbjuda så många socialpedagogiska verktyg som möjligt.
Vi lägger stor vikt vid personlig utveckling, grupprocesser och kommunikation.
Teori och praktik
I utbildningen varvar vi teoretiska studier med olika typer av studiebesök. Vi samverkar organisationer verksamma inom yrkesområdet.
Utbildningen kommer innehålla lägerverksamhet med olika teman.
I utbildningen ingår LIA (Lärande i arbete), uppdelat tre perioder under utbildningen.
Egen fördjupning
Utbildningen kommer att avslutas med ett enskilt arbete inom ett ämne du valt att fördjupa dig i.
BALSAM – för utveckling och kvalitetssäkring
Skolan samarbetar för kommande medlemskap med Föreningen BALSAM, en branschorganisation för utveckling och kvalitetssäkring av tvååriga socialpedagogiska yrkesutbildningar anordnade av folkhögskolor.
UTBILDNINGENS MÅL
- att förstå människan ur olika perspektiv; som individ, som kulturell och social varelse
- att möta människor i förändring
- att arbeta förebyggande med socialt stöd och behandling för barn, ungdomar och vuxna
- att möta och förstå människor med annan kulturell bakgrund att arbeta med ett motiverande/lösningsfokuserat tänkande och förhållningssätt
- att arbeta med grupprocesser, ledarskap och träning i att ge och ta emot feedback
- att ha kunskap om olika samtalsmetoder och aktivt lyssnande.
LÄRARE PÅ UTBILDNINGEN
Johannes Markström
Kursansvarig och lärare på Fritidsledarutbildningen på distans och lärare Socialpedagogutbildningen. Tel: 072-165 70 49
"Mina ämnen är: Sociologi, Samhällskunskap, Pedagogik, Församlingspedagogik med mera. Jag har ett tänkande om lärande som är socialkonstruktivistiskt det vill säga att lärandet sker genom kommunikation mellan individer i en historisk miljö. Detta gör gruppen, samtalet, rummet och tidpunkten till viktiga delar i min undervisning och folkhögskoleformen känns väldigt ”rätt” för mig.”
Kjell Carles
Kursansvarig och lärare på Socialpedagogutbildningen, lärare på Fritidsledarutbildningen och Kyrkans grundkurs. Tel: 072-165 70 41
“Mina ämnen är: Teologi, Livsåskådning, Filosofi och Pedagogik. I huvudsak undervisar jag på fritidsledarutbildningen och emellanåt gör jag gästspel på Svenska kyrkans grundkurs. Att vara folkhögskollärare och befinna sig i det vi kallar folkbildning är att ständigt vara i ett flöde bestående av möten och erfarenheter. Att i dessa flöden få vara med om att ”vandra med” tillsammans med den eller de man möter och då växa och erövra nya kunskaper och insikter är både inspirerande och många gånger överraskande. Som lärare önskar jag att jag i mina möten så långt det är möjligt efterleva vad Henri-Frederic Amiel sa: ”Konsten att undervisa är att veta hur man uppmuntrar.”
Se mer på utbildningens hemsida på Sigtuna folkhögskola. https://sigtunafolkhogskola.se/utbildningar-och-kurser/langa-utbildningar/socialpedagog/