Kvinna i svarta kläder, kastar upp löv i luften som singlar ner.
"Studiesättet passade mig så himla bra" säger Malin som gick Yrkesförarkursen på Umeå folkhögskola.

Malin förverkligade sin barndomsdröm

I januari 2021 började Malin Leslie, 32 år, kursen Yrkesförare på Umeå folkhögskola. Redan till sommaren hade hon fått en anställning som distributör på Postnord.

Jag har adhd och har försökt plugga på universitet, men det har inte riktigt passat mig. Den här yrkesutbildningen är den första utbildning där jag faktiskt klarat allting. På grund av att jag har haft svårt med koncentrationen har jag inte klarat allt när jag gått högstadiet och gymnasiet, säger Malin Leslie.

Drömmen om att bli lastbilschaufför

Malin kommer från Örnsköldsvik och flyttade till Umeå 2016. Hon har arbetat många år inom restaurangbranschen. Efter en sjukskrivning och föräldraledighet kände hon att det var dags att byta bana. Livet som tvåbarnsmamma och de oregelbundna arbetstiderna som restaurangjobbet erbjöd gav annat att önska. Bränd från tidigare erfarenheter av universitetsstudier började hon i stället googla på möjliga yrkesutbildningar. Då dök Yrkesförarkursen upp på Umeå folkhögskola och i samma stund blev hon påmind om tankar och drömmar från förr.

"Det kändes plötsligt så självklart"

När jag var yngre tänkte jag att jag ville bli lastbilschaufför. Sedan har det liksom kommit bort i mitt liv. När jag googlade runt och såg den här utbildningen kände jag direkt att varför har jag inte tänkt på det här tidigare? Det kändes plötsligt så självklart.

Mitt under den pågående pandemin klev hon för första gången in i lokalerna på Ålidhem.

– Det var nervöst men kul. Jag var väldigt förväntansfull och ivrig att få komma i gång.

Umeå folkhögskola hade lagt om all undervisning till fjärrundervisning, förutom för en grupp: Yrkesförare. Det berodde på flera olika anledningar. Viktigast var att kursen inte hade tillåtelse att bedrivas på distans. För det krävs en godkänd studieplan av Transportstyrelsen. Med tanke på att Yrkesförarutbildningen utgjordes av en liten grupp deltagare och att resten av skolan hade fjärrundervisning kunde kursen bedrivas på plats på skolan.

Det kändes viktigt inte minst för att många delar är praktiska och vi behöver kunna säkerställa närvaro under yrkeskompetenstiden. Men också för att deltagarna behövde fördjupa sig i olika ämnen och samtidigt praktiskt ta sig an den roll som väntade där de ska kunna arbeta självständigt, vara flexibel, ha social kompetens och visa ansvarskänsla, menar Roger Eriksson, kursföreståndare.

"Det var aldrig jobbigt att gå till skolan"

Att få komma till ett sammanhang som innebar möjligheten att få träffa folk mitt under en märklig pandemitid var något som Malin såg som enbart positivt.

Det var aldrig jobbigt att gå till skolan. Det var tvärtom bara skönt att ha en anledning att få träffa någon, att få komma ut. Sedan hade jag en väldigt rolig klass och roliga klasskompisar.

Innan studierna på Umeå folkhögskola var det enda Malin visste om skolan att den fanns på Ålidhem. Hon hade sett skylten och affischerna utanför. Efter att ha börjat utbildningen blev hon mycket positivt överraskad. Redan första dagen då läraren Roger gick igenom upplägget för kursen infann sig ett stort lugn hos Malin.

Det kändes väldigt skönt för han redovisade upplägget för hela terminen. På så sätt kunde man se slutet på en gång. Redan i april skulle uppkörningen vara och i maj praktiken och då skulle jag köra lastbil liksom!

Att studera på folkhögskola visade sig vara precis rätt för Malin.

Studiesättet passade mig så himla bra. Jag hade trott att det skulle vara mer skolbänkssittande och att lyssna på en massa information, vilket det också var till en viss del, men mest diskuterade vi och arbetade i grupp. För min del var det jättepositivt. Då lär i alla fall jag mig bäst.

Enligt henne är Yrkesförare en kurs som är genomförbar för de flesta.

Eller… lärarna gör den genomförbar, förtydligar Malin. I vår klass var det väldigt olika typer av människor och alla har klarat kursen! Det har de fått hjälp med på olika sätt som de har behövt. Vår lärare Roger har verkligen engagerat sig i alla individer på den nivån som varje person har varit i behov av.

Praktikplatsen ledde till jobb

När det var dags för praktik fick hon plats på Postnord. Redan vid intervjun inför praktiken blev hon lovad sommarjobb vid praktikens slut mot att hon klarade ta yrkesförarbevis och C-körkort. Det klarade Malin och i dag arbetar hon fortfarande kvar som distributör på Postnord. Utbildningen har betytt oerhört mycket för Malin.

Jag har kommit in i en ny bransch. Jag har kommit ifrån oregelbundna arbetstider och fått både rutiner och bättre lön. Dessutom har jag ett jätteroligt jobb. Jag är jättenöjd.