Marcus Jordansson i en kanot. Äventyrsguiderna på vandring i Dalsland.
Några månader in på studierna fick Marcus erbjudande om att arbeta som kanot- och forsränningsguide efter äventyrsguideutbildningen. Foto: Sofia Österberg och Hanna Olausson.

Marcus blev erbjuden jobb efter två månader av äventyrsguideutbildningen

Värmlänningen Marcus Jordansson har arbetat som sommelier och restaurangchef, men bestämde sig för att byta bana. Nu studerar han till äventyrsguide på Dalslands folkhögskola i Färgelanda och trivs som fisken i vattnet. – Jag längtar till varje skoldag, säger han.

Engagemanget för friluftsliv har varit en del av Marcus liv sedan barnsben. Både hans morfar och farfar var väldigt naturintresserade och att vistas utomhus är ett naturligt sätt att umgås i släkten.

– Det behöver inte röra sig om att göra så avancerade saker. Man kan gå i skogen och ta en kopp kaffe eller plocka svamp, berättar Marcus. Timmarna utomhus fick mig att älska naturen.

Marcus har varit yrkesverksam som sommelier och restaurangchef under många år, men kände att han ville testa något annat. Han bestämde sig för att ta en paus från restaurangbranschen och fundera på vad han ville göra i framtiden.

– Det var faktiskt min mamma som tipsade om att jag skulle kunna jobba med mitt intresse för friluftsliv. Jag insåg att det kändes helt rätt. Jag brinner både för naturen och för värdskap. Sedan var det bara att börja googla efter kurser som skulle kunna passa.

Flerdagsturer utomhus svetsar samman gruppen

Marcus fastnade för äventyrsguideutbildningen i Färgelanda eftersom Dalslands natur påminner mycket om den i hans hemlandskap.

–  Jag längtar verkligen till varje skoldag, säger Marcus. Gruppen blev väldigt tajta på kort tid, vilket lärarna medvetet skapade förutsättningar för. En av de allra första sakerna vi gjorde på kursen var en flerdagarstur – det är ett väldigt effektivt sätt att svetsa samman en grupp!

”Varför ska jag gå hem bara för att det blir mörkt?”

En stor del av kursen bedrivs ute i naturen. Flerdagsutfärder med övernattningar utomhus utgör en självklar del av upplägget. Deltagarna vandrar, klättrar och paddlar och får kunskaper inom många olika områden som hör friluftslivet till, något som har gett effekt även på Marcus fritid.

–  Jag har alltid varit ganska trygg i naturen, men nu är jag ännu säkrare. Jag är ute mer och framför allt längre. Man tänker: ”Varför ska jag gå hem bara för att det blir mörkt? Jag kan ju hänga kvar ändå”, säger Marcus och skrattar.

Redan fått jobberbjudanden

Några månader in på kursen blev Marcus erbjuden jobb som kanot- och forsränningsguide efter utbildningen. Praktikperioderna har också lett till fler kontakter i branschen.

–  Jag har bland annat praktiserat som hundspannsguide i Luleå, vilket var fantastiskt! Om man är beredd att flytta upplever jag att det är lätt att få jobb som utbildad äventyrsguide. På lite längre sikt drömmer jag om att driva eget företag – min syster och jag vill arbeta med natur och hälsa hemma i Värmland!

Följ gärna Marcus äventyr på Instagramkontot: @marcusandthenature

Läs mer om äventyrsguideutbildningen här