Hjo folkhögskola

Hjo folkhögskola är en spännande mötesplats som integrerar flera olika kurser och bakgrunder i en utvecklande miljö präglad av mångfald. Här möts du av engagerade lärare som bryr sig om mer än bara studieresultat.

Hjo folkhögskola

På Hjo folkhögskola ska varje människa få möjlighet att växa på sitt eget sätt och vi har ett stort fokus på dig som individ; dina mål, möjligheter och din personliga utveckling ligger oss varmt om hjärtat. Hjo folkhögskola är en stiftelse som har Skara Stift som huvudman.

Boende

Hjo folkhögskola är en av Sveriges större internatfolkhögskolor med plats för c:a 60 boende.  Vill man bo på skolan finns det därför möjlighet i vårt internat. Internatbyggnaden ligger precis i anslutning till skolan i en lugn och trygg miljö. Vill du bo hos oss erbjuds du ett eget rum, men har även tillgång till gemensamma utrymmen där du kan finna vänner för livet. Deltagare från flera olika kurser delar kök och gemensamma ytor och du har chansen att lära känna fler än bara dina klasskamrater.

Vi har ungefär 60 rum och bredband ingår i hyran.

Här kan du läsa mer om bland annat kostnader, lokaler och hur det är att bo på skolan.

Aktiviteter och omgivningar

Skolan ligger i en naturskön miljö omgiven av grönska i den vackra sommarstaden Hjo med gångavstånd till stadens centrum. På skolans område kan du tex. spela padel, boule eller pingis. Vi har också ett fint bibliotek med tillgång till tidskrifter och wifi på hela skolan. Varje termin ordnas gemensamma aktiviteter på kvällarna, exempelvis grillkvällar, musikföreställningar, afternoon-tea och mingel mm. Allt för att du som studerar här ska få en så fin tid som möjligt!

Maten

I vår fräscha restaurang "Smakfullt" serveras frukost och lunch varje skoldag. Bor du på skolans internat ingår frukost och lunch i internatavgiften. Hjo folkhögskolas kockar har ett stort engagemang och driv och lagar all mat med kärlek. Vi erbjuder självklart vegetariska och veganska alternativ och jobbar ständigt för att minska vår klimatpåverkan i köket. I skolans externatmatsal kan du äta din medhavda mat.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Hjo folkhögskola och dess internat är helt utan nivåskillnader och tillgängligt för personer med fysiska funktionsnedsättningar, såsom rullstolsburna. Har du frågor så är du varmt välkommen att kontakta vår växel på 0503-32300.

Lundbyvägen 12
544 31 Hjo