Ljungskile folkhögskola

Ljungskile folkhögskola är en plats att växa på. Här kan du skaffa dig en yrkesutbildning, utveckla ett intresse eller läsa in gymnasiekompetens. Vi vill ge utrymme för funderingar över livet och samhället. Respekt för andras åsikter är viktigt. Skolans profil är kultur, livsåskådning och globala frågor.

Ljungskile folkhögskola

Vi har fem olika inriktningar på Allmän kurs (behörighetsgivande på gymnasienivå). Du kan också läsa till journalist, lärarassistent och undersköterska, eller spela jazz, rock och klassiskt på musiklinjen.

Du kan bo på skolans internat eller pendla från Uddevalla och Göteborg med täta kommunikationer. Under terminerna är det bioföreställningar varje vecka och ibland konserter med musikstuderande.

Vi har också flera distanskurser. På sommaren kan du gå på kortare kurser i olika ämnen.

Här har du en fantastisk utsikt över Ljungskileviken, tillgång till sporthall och kapell och ett skolsamhälle med högt i tak. Närheten till skog, sjö och hav ger rika möjligheter till friluftsliv.

Skolan har cirka 250 studerande och är en av Sveriges tio största folkhögskolor. Här finns utrymme för olikheter, egna vrår, nya bekantskaper och insikter, liksom ställen att umgås på. Lärarna är kunniga och engagerade, och därutöver finns Studerandeteamet som stöd för dina studier.

Ljungskile ligger i hjärtat av Bohuslän. Orten har ungefär 3 500 invånare och ligger vid en havsvik innanför Orust, drygt sex mil norr om Göteborg och två mil söder om Uddevalla. I Ljungskile centrum finns livsmedelsaffärer, restauranger, pizzerior, kaféer, postservice, apotek, frisörer med mera. Folkhögskolan nås efter tio minuters promenad från Ljungskile buss- och tågstation.

Ovanför folkhögskolan finns en skogsklädd bergsplatå med promenadstigar och småsjöar. Nedanför ligger havsviken med båt- och badliv. Ljungskile har ett rikt förenings- och idrottsliv.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Folkhögskolan har viss anpassning för personer med funktionsnedsättning.

459 80 Ljungskile

Besöksadress:
Valdemar Svenssons väg 11

folkhogskola@ljungskile.org

Webbadress:
www.ljungskile.org

Huvudman:
Stiftelsen Ljungskile folkhögskola, bildad av organisationerna KFUM, Göteborgs Räddningsmission och Föreningen Sankt Lukas Göteborg

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR